14 franco-germani curajoși relansează miza momentului: 6 propuneri radicale pentru reforma Zonei Euro. ”România leului” poate medita la soluție

De Mariana Bechir | 18.1.2018 .

În condițiile în care discuțiile privind reforma Zonei Euro purtate de către guvernele Franței și Germaniei par să nu ajungă la niciun rezultat, o posibilă soluție apare din mediul academic al celor două state:

14 prestigioși economiști francezi și germani au dat publicității, miercuri, un plan detaliat al modului în care Uniunea Monetară își poate îmbunătăți rezistența la șocuri și poate deveni un garant mai bun al prosperității pe termen lung.

Cei 14 influenți economiști (aceiași care în septembrie 2017 au publicat în Le Monde și în Frankfurter Allgemeine Zeitung un apel către guvernele Franței și Germaniei cerând ”curaj” în reformarea Uniunii Monetare) fac acum un pas mai departe și detaliază ce cred ei că trebuie făcut în acest sens- și cu atât mai repede, cu atât mai bine.

Documentul a fost transmis cursdeguvernare.ro de către Ifo Institute – Institutul Leibniz pentru Cercetare în Economie al Universității din Munchen.

(Descărcați AICI propunerea de reformă a Zonei Euro formulată de grupul de experți franco-german)

Baza de la care pleacă planul expus de grupul de experți– elaborat sub forma unei propuneri de politici publice, și de această dată publicată simultan la Paris și Berlin- este aceea că Franța și Germania, chiar dacă separate de viziuni diferite asupra rolului Uniunii Monetare generate de diferențe culturale și istorice, au fiecare dreptate în felul lor.

În esență, afirmă grupul, Zona Euro are nevoie și de:

  • – disciplină financiară, așa cum cere Germania,
  • – partajarea riscurilor, așa cum insistă Franța.

Dar ambele poziții trebuie să capete credibilitate și să înceteze la a mai face apel la reguli atât de stricte încât Nu pot fi aplicate sau la promisiuni guvernamentale care Nu pot fi îndeplinite.

Mai mult, economiștii afirmă că nu mai este timp de pierdut, pentru că nimeni nu poate prezice când va lovi următoarea criză financiară și, chiar dacă economia pare să își revină cu pași vioi, Zona Euro este în continuare vulnerabilă.

Analiza celor 14 economiști furnizează argumente serioase pentru a modifica cadrul în care se poartă dezbaterile publice asupra reformei Zonei Euro, cadru impus atât de Franța cât și de Germania.

E vorba de insistența cu care președintele Macron pledează pentru desemnarea unui ministru de finanțe al Zonei Euro care să gestioneze un buget comun și de dorința Germaniei de a transforma Mecanismul European de Stabilitate (ESM) într-un mecanism independent cu titulatura de Fond Monetar European.

Unul dintre semnatarii studiului, asumat de toți 14 economiști, este Agnès Bénassy-Quéré, care afirmă că niciuna dintre cele două propuneri ”nu pune întrebările cruciale” pentru funcționarea Uniunii Monetare.

În schimb, cei 14 sugerează 6 reforme economice majore, despre care afirmă că trebuie adoptate simultan și fără întârziere.

Sistemul de-a descuraja simplu, eficient și de-adevăratelea deficitele și cum pot fi descurajate cheltuielile populiste

1-. În primul rând, afirmă documentul, trebuie adresate deficiențele reziduale ale sistemului bancar.

 Asta ar presupune limitarea valorii datoriei suverane a propriilor țări pe care băncile le pot păstra în bilanțurile lor, diminuarea stocului de împrumuturi neperformante și completarea schemei de garantare a depozitelor, ceea ce ar ajuta la evitarea posibilelor derapaje bancare în perioade de criză.

2-. În al doilea rând, regulile UE privind deficitul trebuie reformate pentru a deveni mai simple și mai credibile. ”Sunt incapabil să explic studenților mei sistemul actual”, scrie Philippe Martin, profesor de economie la Sciences Po și unul dintre autorii analizei. El precizează că sistemul curent de amenzi și penalități aplicat statelor care încalcă Pactul de Stabilitate și Creștere ”nu este credibil pentru că niciodată nu este aplicat”.

În loc să ne aplecăm asupra deficitelor bugetare, autorii propun ca guvernele să fie limitate de un plafon impus cheltuielilor, astfel încât rata de creștere a cheltuielilor guvernamentale să poată fi cel mult egală cu rata de creștere a PIB, sau chiar mai redusă, în cazul statelor supra-îndatorate.

Aceste restricții ar putea fi controlate de organisme independente iar penalitățile ar putea consta din emiterea așa numitelor ”junior debt”, adică rate mai mari ale dobânzilor care ar fi automat restructurate dacă respectivul stat ar avea mai târziu nevoie de asistență din partea ESM.

3-. În al treilea rând, poate cea mai controversată propunere, ar trebui pus în aplicare un mecanism juridic clar de restructurare a datoriilor pentru țările insolvabile, cu scopul de a evita improvizațiile și pierderea de timp care au marcat drama economică a Greciei după 2010.

Următoarele 3 propuneri de reformă avansate de grupul franco-german se referă la:

  • crearea unui fond comun, la care statele membre să poată apela în situații majore de criză
  • definirea unei clase de “active sigure” care să permită băncilor să înlocuiască datoria suverană în bilanțurile lor
  • reforma instituțiilor Zonei Euro, cu scopul de a delimita mai bine responsabilitățile în ceea ce privește monitorizarea politicilor economice naționale și pentru a oferi puterea de a sancționa guvernele iresponsabile

Raportul va avea cu siguranță impact în interiorul guvernelor francez și german în primul rând datorită anvergurii semnatarilor, printre care se mai numără Jean Pisani-Ferry, principal arhitect al platformei prezidențale a președintelui Macron, Clemens Fuest, șeful Ifo Institute, și Beatrice Weder di Mauro, profesor al Universității din Mainz și fost membru al Consiliului german al Experților Economici.

Raportul celor 14 experți apare într-o perioadă în care discuțiile referitoare la reforma Zonei Euro par să fi stagnat, momentul de avânt marcat după discursul din septembrie 2017 al președintelui Emmanuel Macron fiind irosit de complicatele negocieri pentru formarea noului guvern german.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Mariana Bechir

Declaraţia Summitului UE – Balcanii de Vest: Susținere fără echivoc a perspectivei de aderare

Uniunea Europeană (UE) își reafirmă susținerea fără echivoc a perspectivei europene a Balcanilor de Vest, potrivit declarației comune de la finalul întâlnirii la nivel înalt […] ... 
Citeste mai departe »

Iulian Soare

România, Cehia și Ungaria au blocat o declarație comună a UE privind ambasadele din Israel. MAE: Textul era lipsit de echilibru

UPDATE: Ministerul român de Externe a confirmat sâmbătă, printr-un comunicat, blocarea unei declarații critice la adresa deciziei SUA privind ambasada sa din Israel. Textul declarației UE […] ... 
Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Raportul GRECO 2017: Unele inițiative legislative duc la încălcarea standardelor anticorupție ale Consiliului Europei

Noile inițiative legislative promovate în 2017 în unele state europene au inversat reformele întreprinse anterior pentru consolidarea luptei împotrivei corupției și ar putea duce la […] ... 
Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Summit istoric: Cele două Corei anunță că trec la denuclearizare totală și la încetarea războiului

Întâlnirea dintre liderii celor două Corei e una cu adevărat istorică: În declarația comună semnată vineri de liderul nord-coreean, Kim Jong Un, şi de preşedintele […] ... 
Citeste mai departe »

Victor Bratu

Conflict între Președinție și Guvernul PSD-ALDE pe tema mutării Ambasadei României din Israel. Miza lui Liviu Dragnea

Președintele Klaus Iohannis nu a fost informat sau consultat în prealabil în legătură cu subiectul mutării Ambasadei României din Israel la Ierusalim, anunță un comunicat […] ... 
Citeste mai departe »

Planul BCE de susținerea a țărilor din zona euro a demarat: îl însoțesc îngrijorările

Pericolul de ieșire a unor state din zona euro pare a fi trecut odată cu verdictul Curții Constituționale din Gernmania în favoarea implicării financiare a […] ... 
Citeste mai departe »

Dilema zilei: Redresare prin austeritate sau creştere prin relaxarea deficitelor?

Modelul creşterii pe baza unor deficite relaxate a fost utilizat pe scară largă în democraţiile occidentale în ultimele decenii, întrucât aduce atât dividende politice ( […] ... 
Citeste mai departe »

societate

Raport Comisia Europeană: România, țara cea mai puțin digitalizată din UE

România se află pe ultima poziție între cele 28 de state membre ale UE în topul digitalizării, potrivit raportului Comisiei Europene (CE) privind Indicele economiei […] ... 
Citeste mai departe »

10 indicatori social-economici de sărăcie – România faţă de media UE

Obiectivul principal al Naţiunilor Unite pentru dezvoltarea sustenabilă este dispariţia situaţiilor de oameni aflaţi în situaţie de sărăcie extremă pe parcursul următorilor 15 ani. De […] ... 
Citeste mai departe »

Corupția sistemului a blocat transplantul din România: Doar 8 donatori anul acesta, față de 138 în 2014

Doar 12 transplanturi (fără cel medular) s-au făcut anul acesta în România – cinci de ficat, șapte de rinichi, două de piele și două de cornee. Pentru […] ... 
Citeste mai departe »

Polonia își reformează sistemul de pensii private: ”Fondul de rezervă demografică” și contribuția companiilor

Guvernul polonez a scos în dezbatere publică un plan de înființare a unui sistem de pensii privat, bazat pe contribuțiile angajatorilor, inspirat de modelul american […] ... 
Citeste mai departe »

Finanțări mai mici pentru statele din Estul Europei – viziune austriacă pentru o UE mai ”economă”

Cancelarul austriac Sebastian Kurz (foto) se opune unei creşteri a contribuţiilor statelor membre ale Uniunii Europene la bugetul comunitar după ieşirea Marii Britanii din blocul […] ... 
Citeste mai departe »