Banca Mondială – oficial: Niciun progres de 6 luni în reformarea ANAF – discuții pentru închiderea proiectului

De Iulian Soare | 4.3.2018 .

Considerând că există motive puternice pentru anularea proiectului de reformă al ANAF, Banca Mondială discută în prezent, oficial, această posibilitate cu reprezentanți ai Guvernului României.
E vorba de creditul de 90 de milioane de dolari oferit pentru digitalizarea și reststructurarea Fiscului (- detalii_AICI).

cursdeguvernare.ro a obținut răspunsurile oficiale ale Băncii Mondiale referitoare la șansele acestui proiect.

*

Motivele formale care au generat aceste discuții le constituie faptul că ”în ultimele 6 luni există o implementare necorespunzătoare a etapelor proiectului și nu s-a făcut niciun progres pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare”.

Surse apropiate echipei române de negociatori cu Banca Mondială afirmă că ”disputele tehnice” între experții părților cu privire la modalitatățile de implementare ale acestui proiect au început de câțiva ani, însă ”picătura care a umplut paharul” a fost decizia de înființare a Centrului Național pentru Informații Financiare.

Adoptată de către guvernul Mihai Tudose, decizia este percepută ca ”parazitând” proiectul de reformă al ANAF.

Poziția oficială a Băncii Mondiale: o confirmare a realității din teren

În ultimul raport privind derularea proiectului RAMP, Banca Mondială a anunțat, în februarie 2018, că procesul de modernizare al ANAF s-a blocat imediat după prima etapă a achiziției sistemului de management al veniturilor bugetare, finalizată în octombrie 2017.

După o trecere în revistă a problemelor structurale cu care se confruntă Fiscul român, Banca Mondială transmite guvernului român: ”Aceste provocări rămân importante, indiferent de soarta proiectului de modernizare al administrării veniturilor (RAMP)”.

(Citiți și: ”Reforma ANAF s-a blocat. Banca Mondială: Nu există angajament politic pentru reforme”)

cursdeguvernare.ro a solicitat Băncii Mondiale să explice semnificația acestei declarații:
Iată răspunsul primit:

Modernizarea sistemului fiscal din România este critică pentru creșterea eficienței și a eficacității modului de colectare a impozitelor și pentru îmbunătățirea gradului de conformare a plăților.

Abordarea problemelor referitoare la întreținerea sistemelor IT, la licențe, dotări hardware, securitatea datelor și la chestiuni de personal reprezintă probleme centrale și presante ale îmbunătățiurii capacității ANAF de a-și îndeplini rolul instituțional.

Proiectul de Modernizare al Administrației Fiscale a României (RAMP), susținut de către Banca Mondială, a înregistrat, în ultimele 6 luni, o implementare necorespunzătoare a etapelor proiectului și nu s-a făcut niciun progres pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare.

Aceste circumstanțe constituie motive puternice pentru o potențială decizie de anulare, însă decizia face obiectul unor discuții în curs cu autoritățile române.

Oficialii Băncii Mondiale au mai transmis cursdeguvernare.ro că rezultatul discuțiilor pe această temă va fi comunicat public.

Mizele CNIF: cine controlează controlorul

Pe 13 iulie 2017, Guvernul României a aprobat un memorandum prin care se decidea înființarea Centrului Național pentru Informații Financiare (CNIF). Conform memorandumului, această nouă structură urma să facă parte din Ministerul Finanțelor Publice, structura centrală, unificând toate bazele de date legate de fiscalitate.

Obiective imediate al CNIF, trasate prin memorandum:

  • desemnarea și tratarea Sistemului Informatic al MFP ca infrastructură critică de interes național
  • elaborarea unei Strategii unitare de dezvoltare și menținere în funcțiune a Sistemului Informatic al MFP
  • stabilirea necesarului de resurse și alocare de fonduri necesare pentru servicii de menținere și pentru înnoirea etapizată a infrastructurii hardware și software a Sistemului Informatic al MFP
  • angajare de personal de specialitate TIC la nivel central și local
  • implementarea mai multor proiecte în curs: factura electronică, centralizarea sistemului de administrare a creanțelor bugetare etc.

Or, majoritatea acestor obiective, dacă nu toate, sunt cuprinse deja în programul de modernizare al ANAF, în care se știe clar care sunt nevoile tehnice și ce trebuie făcut.

Iar pentru asta, ne anunța chiar fostul ministru al Finanțelor, Ionuț Mișa, s-au și plătit consultanții

(Citiți și: Haosul financiar de la Finanțe- nimic pentru IT, totul pentru consultanță)

În rezumat: Scurt timp înainte să fie schimbat din funcție, ministrul Ionuț Mișa anunța public că din cei 23,5% din banii trași din proiectul cu Banca Mondială majoritatea banilor au fost alocați consultanței pe proiect.

Ca paranteză- România începe să ramburseze din creditul de 91 milioane dolari contractat cu Banca Mondială, o primă tranșă de 7,1% din valoarea principalului intrând la plată în octombrie 2018.

În aceste condiții, cu greu poate fi explicată în afara unui așa zis ”interes strategic” decizia lui Mihai Tudose de a deturna proiectul cu Banca Mondială și de a centraliza și mai aproape de Palatul Victoria și de al său Chief Information Officer toate informațiile fiscale.

Mai simplu: pare mai important să știi cine este, dar mai ales cine nu este, controlat decât să transformi ANAF într-un instrument puternic și echidistant.

Iar această tendință nu e nouă… O știm în special din perioadele în care Fiscul a fost condus de Sorin Blejnar sau de Gelu Ștefan Diaconu.

(Citiți și: Reorganizarea ANAF – Când lupta politică trece înaintea luptei pentru buget)

Mențiune specială pentru cel din urmă:

În perioada în care Fiscul a fost condus de Gelu Ștefan Diaconu, experții Băncii Mondiale l-au informat inclusiv pe premierul Ponta în legătură cu faptul că ”managementul ANAF a început să se îndepărteze de la angajamentele asumate, în ciuda asigurărilor oferite de ministrul de Finanţe la debutul acestui proiect.”

În mandatul lui Gelu Ștefan Diaconu- publicul avea să afle oficial informația abia în 2017- au fost ”detașați” la ANAF angajați ai SRI, chemați să ”optimizeze” anumite sectoare de activitate ale Fiscului, iar șeful instituției s-a remarcat pentru polemicile purtate pe Facebook cu criticii instituției.

Tot în mandatul lui Gelu Ștefan Diaconu s-a demarat proiectul construcției unui nou sediu al ANAF și a unui centru de date, proiect nefinalizat de succesori pentru că prin dimensiunea sa financiară aducea mai mult a afacere imobiliară decât a reformă.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Mariana Bechir

Consiliul Superior al Magistraturii cere inversarea rolurilor cu ministrul jutiției în numirea procurorilor-șefi

Consiliul Superior al Magistraturii le-a trimis ministrului Justiției și șefului Comisiei parlamentare speciale pentru reforma justiției, un proiect de modificare a procedurilor de numire și […] ... 
Citeste mai departe »

Mariana Bechir

CCR – lovitură de teatru: Președintele și CSM – scoși din ecuația demiterii șefului DNA, Klaus Iohannis e obligat să o demită pe Laura Kovesi. Ministrul Justiției poate dispune discreționar asupra Parchetelor

“Președintele României urmează să emită decretul de revocare din funcţie a procurorului-şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, doamna Laura Codruţa Kövesi”, a decis miercuri CCR, cu […] ... 
Citeste mai departe »

Victor Bratu

Comisarii Pierre Moscovici și Valdis Dombrovskis refuză să îl întâlnească pe vicepremierul Viorel Ștefan

Vicepremierul Viorel Ștefan a încercat să stabilească întâlniri oficiale cu cei doi responsabili ai politicilor economice și fiscale europene însă a fost refuzat. Vicepremierul Ștefan […] ... 
Citeste mai departe »

Iulian Soare

Posibilă vizită a Papei în România / Nunțiul Apostolic: când va fi stabilit, evenimentul va fi anunţat simultan de cele două părți – Vatican şi Preşedinţie

Papa Francisc ar putea face o vizită în România anul viitor, eveniment la care se lucrează de circa trei ani. Subiectul e revenit în discuție […] ... 
Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Prognoza de primăvară (și de avertisment) a CE pentru România: Deficit bugetar de 3,4% din PIB în 2018 și inflație de 4,2%, pe fondul reducerii creșterii economice

România va înregistra o creștere a deficitului bugetar până la 3,4% din PIB în 2018 și la 3,8% în 2019, mult peste limita de 3% din […] ... 
Citeste mai departe »

Planul BCE de susținerea a țărilor din zona euro a demarat: îl însoțesc îngrijorările

Pericolul de ieșire a unor state din zona euro pare a fi trecut odată cu verdictul Curții Constituționale din Gernmania în favoarea implicării financiare a […] ... 
Citeste mai departe »

Dilema zilei: Redresare prin austeritate sau creştere prin relaxarea deficitelor?

Modelul creşterii pe baza unor deficite relaxate a fost utilizat pe scară largă în democraţiile occidentale în ultimele decenii, întrucât aduce atât dividende politice ( […] ... 
Citeste mai departe »

societate

Klaus Iohannis: Rata analfabetismului funcțional se reflectă în cele mai înalte sfere ale politicii

“Ne confruntăm cu o rată de analfabetism funcțional de 42%, care se reflectă foarte vizibil și în cele mai înalte sfere ale politicii românești”, adeclarat […] ... 
Citeste mai departe »

Raport Comisia Europeană: România, țara cea mai puțin digitalizată din UE

România se află pe ultima poziție între cele 28 de state membre ale UE în topul digitalizării, potrivit raportului Comisiei Europene (CE) privind Indicele economiei […] ... 
Citeste mai departe »

10 indicatori social-economici de sărăcie – România faţă de media UE

Obiectivul principal al Naţiunilor Unite pentru dezvoltarea sustenabilă este dispariţia situaţiilor de oameni aflaţi în situaţie de sărăcie extremă pe parcursul următorilor 15 ani. De […] ... 
Citeste mai departe »

Corupția sistemului a blocat transplantul din România: Doar 8 donatori anul acesta, față de 138 în 2014

Doar 12 transplanturi (fără cel medular) s-au făcut anul acesta în România – cinci de ficat, șapte de rinichi, două de piele și două de cornee. Pentru […] ... 
Citeste mai departe »

Polonia își reformează sistemul de pensii private: ”Fondul de rezervă demografică” și contribuția companiilor

Guvernul polonez a scos în dezbatere publică un plan de înființare a unui sistem de pensii privat, bazat pe contribuțiile angajatorilor, inspirat de modelul american […] ... 
Citeste mai departe »