Directiva piețelor financiare: noapte albă înaintea Zilei 1 a noilor reglementări MiFID II

De Victor Bratu | 2.1.2018 .

Marile bănci și companii de administrare de investiții din Uniunea Europeană lucrează la ultimele retușuri pentru a fi pregătite pentru aplicarea, de miercuri, a noilor reglementări financiare grupate sub acronimul MiFID II. .

Scopul directivei Comisiei Europene MiFID II (Markets in Financial Instruments Directive) este creșterea transparenței și consolidarea protecției investitorilor pentru a evita problemele crizei financiare declanșate în 2007 – 2009.

Printre altele, tranzacțiile cu acțiuni, obligațiuni, instrumentele derivate, mărfuri și cu alte instrumente trebuie raportate centralizat și autoritățile de piață vor avea la dispoziție o mulțime de informații pentru a încerca să vadă mai devreme abuzurile și bulele de piață, după ce au ratat sosirea celei mai recente crize, spune o analiză Reuters.

Începând de miercuri, băncile, administratorii de fonduri de investiții și alții asemenea lor riscă amenzi considerabile, dacă , de pildă, nu vor completa, în 15 minute, rapoartele privind anumite tranzacții.

Operatorii de pe piețe au cheltuit milioane de euro pentru a pregăti „ziua cea mare”. Băncile globale de top și managerii de active vor fi cheltuit anul acesta 2,1 miliarde de dolari pentru a se conforma regulilor, potrivit unui raport citat de Reuters.

MiFID II sporește și gradul de liberalizare a accesului pe piețele financiare naționale de oriunde din UE, iar România ar putea fi vulnerabilă, pentru că nu a transpus integral în legislația națională directiva europeană.

Pe de altă parte, subdezvoltarea piețelor autorhtone, mai ales a detivatelor, ne ferește de o parte din consceințele negative, dar și de fructificarea oportunităților, mai ales în finanțarea economiei.

(Citiți și: O altă hartă a UE cu mai multe viteze: România şi alte 16 ţări din UE nu au adoptat Directiva piețelor financiare)

Autoritatea Europeană pentru Valori |Mobiliare și Piețe (ESMA) va recurge la noile date pentru a stabili limite pe pozițiile de tranzacționare și va urmări modul în care investitorilor li se frunizează mai multe informații despre cele mai bune oferte ale platformelor de tranzacționare

Managerii de investiții va trebui să dezvăluie investitorilor care îi plătesc mai mult din rezultatele cercetărilor de piață. Un obiectiv fundamental al MiFID inițial a fost de a spori concurența în tranzacționarea acțiunilor, permițând noilor platforme online să devină rivalii unor monștri sacri de veacuri precum Bursa de Valori din Londra (LSE).

„Vor fi vremuri interesante în următorii câțiva ani, cu intrarea pe piață a unor noi jucători, cu folosirea pe deplin a noilor informații disponibile pentru ca atât managerii cât și clienții lor să-și remodeleze activitățile pe piață”, a declarant un furnizor de software de tranzactionare, citat de Reuters.

Principalele elemente ale MiFID II

  • Noi cerințe de transparență pentru platformele de tranzacționare pentru a spune unei pieței mai extinse care este oferta de prețuri, astfel încât investitorii să poată verifica că primesc cea mai bună ofertă.
  • O gamă mult mai largă de tranzacții trebuie raportată autorităților de reglementare într-un format mai standardizat. Datele vor fi utilizate de autoritățile de reglementare pentru a detecta abuzurile de pe piață și de către investitori pentru a evidenția prețuri mai puțin competitive;
  • Tranzacționarea prin telefon, înlocuită cu platforme electronice în obligațiuni și derivate extrabursiere, pentru a spori transparența;
  • O reglementare mai severă a tranzacțiilor cross (cu vânzări si cumparari intre clientii aceluiași intermediar);
  • Actualizarea regulilor de tranzacționare de mare frecvență sau ultra rapidă;
  • ESMA obține puteri și competențe sporite de a restricționa sau interzice produsele financiare periculoase;
  • Băncile și consilierii de investiții trebuie să prezinte informații clare privind tipurile de investitori potrivite pentru anumite produse pentru a evita vânzările sub presiune;
  • Managerii de active trebuie trebuie să prezinte informații clare privind plata cercetării de piață de care beneficiază;
  • Limite mai stricte pentru pozițiile deținute de un broker pentru a evita influențele nejustificate asupra prețurilor de pe piață.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Ministrul Apărării: Subiectul Marea Neagră trebuie discutat separat la Summitul NATO din această vară

România ar putea găzdui un comandament NATO terestru de nivel de trei stele, după ce, la sfârșitul acestui an, Brigada Multinaţională de la Craiova va […] ... 
Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Negocieri: Liderii Germaniei, Franței și Italiei caută „soluția europeană” la problema migrației

Liderii Germaniei, Franței și Italiei parcurg o serie de întâlniri bilaterale pentru a ajunge la un acord privind problema imigrației înainte de sesiunea Consiliului European de […] ... 
Citeste mai departe »

Mariana Bechir

China contraatacă: Tarife de 25% la importurile americane. Wall Street își păstrează sângele rece

China va impune tarife de 25% pentru importuri americane în valoare de 50 de miliarde de dolari China va impune tarife suplimentare de 25% la […] ... 
Citeste mai departe »

Iulian Soare

FMI avertizează SUA în privința pericolului politicilor protecționiste. Casa Albă dublează tarifele la importurile din China

Fondul Monetar Internațional (FMI) a avertizat că noile tarife vamale impuse de președintele SUA Donald Trump riscă să submineze sistemul comercial global, atrăgând represalii din […] ... 
Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Eurobarometru / Susținerea pentru uniunea economică și monetară este la cel mai înalt nivel

La fel ca în sondajele precedente, încrederea românilor în UE este mult peste media blocului comunitar – 52% din români au încredere în instituțiile europene, […] ... 
Citeste mai departe »

Planul BCE de susținerea a țărilor din zona euro a demarat: îl însoțesc îngrijorările

Pericolul de ieșire a unor state din zona euro pare a fi trecut odată cu verdictul Curții Constituționale din Gernmania în favoarea implicării financiare a […] ... 
Citeste mai departe »

Dilema zilei: Redresare prin austeritate sau creştere prin relaxarea deficitelor?

Modelul creşterii pe baza unor deficite relaxate a fost utilizat pe scară largă în democraţiile occidentale în ultimele decenii, întrucât aduce atât dividende politice ( […] ... 
Citeste mai departe »

societate

Klaus Iohannis: Rata analfabetismului funcțional se reflectă în cele mai înalte sfere ale politicii

“Ne confruntăm cu o rată de analfabetism funcțional de 42%, care se reflectă foarte vizibil și în cele mai înalte sfere ale politicii românești”, adeclarat […] ... 
Citeste mai departe »

Raport Comisia Europeană: România, țara cea mai puțin digitalizată din UE

România se află pe ultima poziție între cele 28 de state membre ale UE în topul digitalizării, potrivit raportului Comisiei Europene (CE) privind Indicele economiei […] ... 
Citeste mai departe »

10 indicatori social-economici de sărăcie – România faţă de media UE

Obiectivul principal al Naţiunilor Unite pentru dezvoltarea sustenabilă este dispariţia situaţiilor de oameni aflaţi în situaţie de sărăcie extremă pe parcursul următorilor 15 ani. De […] ... 
Citeste mai departe »

Corupția sistemului a blocat transplantul din România: Doar 8 donatori anul acesta, față de 138 în 2014

Doar 12 transplanturi (fără cel medular) s-au făcut anul acesta în România – cinci de ficat, șapte de rinichi, două de piele și două de cornee. Pentru […] ... 
Citeste mai departe »

Polonia își reformează sistemul de pensii private: ”Fondul de rezervă demografică” și contribuția companiilor

Guvernul polonez a scos în dezbatere publică un plan de înființare a unui sistem de pensii privat, bazat pe contribuțiile angajatorilor, inspirat de modelul american […] ... 
Citeste mai departe »