Directiva piețelor financiare: noapte albă înaintea Zilei 1 a noilor reglementări MiFID II

De Victor Bratu | 2.1.2018 .

Marile bănci și companii de administrare de investiții din Uniunea Europeană lucrează la ultimele retușuri pentru a fi pregătite pentru aplicarea, de miercuri, a noilor reglementări financiare grupate sub acronimul MiFID II. .

Scopul directivei Comisiei Europene MiFID II (Markets in Financial Instruments Directive) este creșterea transparenței și consolidarea protecției investitorilor pentru a evita problemele crizei financiare declanșate în 2007 – 2009.

Printre altele, tranzacțiile cu acțiuni, obligațiuni, instrumentele derivate, mărfuri și cu alte instrumente trebuie raportate centralizat și autoritățile de piață vor avea la dispoziție o mulțime de informații pentru a încerca să vadă mai devreme abuzurile și bulele de piață, după ce au ratat sosirea celei mai recente crize, spune o analiză Reuters.

Începând de miercuri, băncile, administratorii de fonduri de investiții și alții asemenea lor riscă amenzi considerabile, dacă , de pildă, nu vor completa, în 15 minute, rapoartele privind anumite tranzacții.

Operatorii de pe piețe au cheltuit milioane de euro pentru a pregăti „ziua cea mare”. Băncile globale de top și managerii de active vor fi cheltuit anul acesta 2,1 miliarde de dolari pentru a se conforma regulilor, potrivit unui raport citat de Reuters.

MiFID II sporește și gradul de liberalizare a accesului pe piețele financiare naționale de oriunde din UE, iar România ar putea fi vulnerabilă, pentru că nu a transpus integral în legislația națională directiva europeană.

Pe de altă parte, subdezvoltarea piețelor autorhtone, mai ales a detivatelor, ne ferește de o parte din consceințele negative, dar și de fructificarea oportunităților, mai ales în finanțarea economiei.

(Citiți și: O altă hartă a UE cu mai multe viteze: România şi alte 16 ţări din UE nu au adoptat Directiva piețelor financiare)

Autoritatea Europeană pentru Valori |Mobiliare și Piețe (ESMA) va recurge la noile date pentru a stabili limite pe pozițiile de tranzacționare și va urmări modul în care investitorilor li se frunizează mai multe informații despre cele mai bune oferte ale platformelor de tranzacționare

Managerii de investiții va trebui să dezvăluie investitorilor care îi plătesc mai mult din rezultatele cercetărilor de piață. Un obiectiv fundamental al MiFID inițial a fost de a spori concurența în tranzacționarea acțiunilor, permițând noilor platforme online să devină rivalii unor monștri sacri de veacuri precum Bursa de Valori din Londra (LSE).

„Vor fi vremuri interesante în următorii câțiva ani, cu intrarea pe piață a unor noi jucători, cu folosirea pe deplin a noilor informații disponibile pentru ca atât managerii cât și clienții lor să-și remodeleze activitățile pe piață”, a declarant un furnizor de software de tranzactionare, citat de Reuters.

Principalele elemente ale MiFID II

  • Noi cerințe de transparență pentru platformele de tranzacționare pentru a spune unei pieței mai extinse care este oferta de prețuri, astfel încât investitorii să poată verifica că primesc cea mai bună ofertă.
  • O gamă mult mai largă de tranzacții trebuie raportată autorităților de reglementare într-un format mai standardizat. Datele vor fi utilizate de autoritățile de reglementare pentru a detecta abuzurile de pe piață și de către investitori pentru a evidenția prețuri mai puțin competitive;
  • Tranzacționarea prin telefon, înlocuită cu platforme electronice în obligațiuni și derivate extrabursiere, pentru a spori transparența;
  • O reglementare mai severă a tranzacțiilor cross (cu vânzări si cumparari intre clientii aceluiași intermediar);
  • Actualizarea regulilor de tranzacționare de mare frecvență sau ultra rapidă;
  • ESMA obține puteri și competențe sporite de a restricționa sau interzice produsele financiare periculoase;
  • Băncile și consilierii de investiții trebuie să prezinte informații clare privind tipurile de investitori potrivite pentru anumite produse pentru a evita vânzările sub presiune;
  • Managerii de active trebuie trebuie să prezinte informații clare privind plata cercetării de piață de care beneficiază;
  • Limite mai stricte pentru pozițiile deținute de un broker pentru a evita influențele nejustificate asupra prețurilor de pe piață.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Siegfried Mureșan: Modificarea legilor justiției din România va fi discutată în Parlamentul European

Parlamentul European va dezbate în următoarea sesiune plenară, din februarie, în plenul de la Strasbourg situația justiției din România. Decizia a fost luată joi în […] ... 
Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

România pierde un indicator important pentru aderarea la Zona Euro. Explicaţia diferenţei ( mărite ) între IPC şi IAPC

România a înregistrat la finele anului 2017 o inflaţie anuală de 2,6%, potrivit datelor comunicate de Eurostat pentru toate statele membre. Ne plasăm, astfel, pe […] ... 
Citeste mai departe »

Iulian Soare

A doua cea mai mare bancă din UE, BNP Parisbas, își deschide sucursală la București

BNP Parisbas, cea mai mare bancă franceză și a doua din UE după mărimea activelor, își va lansa în România operațiunile de retail, prin deschiderea sucursalei de la […] ... 
Citeste mai departe »

Mariana Bechir

14 franco-germani curajoși relansează miza momentului: 6 propuneri radicale pentru reforma Zonei Euro. ”România leului” poate medita la soluție

În condițiile în care discuțiile privind reforma Zonei Euro purtate de către guvernele Franței și Germaniei par să nu ajungă la niciun rezultat, o posibilă […] ... 
Citeste mai departe »

Victor Bratu

Raport GRECO: România, progrese extrem de limitate în implementarea recomandărilor europene de prevenire și combatere a corupției

România a făcut progrese extrem de limitate în implementarea recomandărilor europene de prevenire şi combatere a corupţiei în privinţa membrilor parlamentului, judecătorilor şi procurorilor, se […] ... 
Citeste mai departe »

Planul BCE de susținerea a țărilor din zona euro a demarat: îl însoțesc îngrijorările

Pericolul de ieșire a unor state din zona euro pare a fi trecut odată cu verdictul Curții Constituționale din Gernmania în favoarea implicării financiare a […] ... 
Citeste mai departe »

Dilema zilei: Redresare prin austeritate sau creştere prin relaxarea deficitelor?

Modelul creşterii pe baza unor deficite relaxate a fost utilizat pe scară largă în democraţiile occidentale în ultimele decenii, întrucât aduce atât dividende politice ( […] ... 
Citeste mai departe »

societate

Comisia Europeană: Rusia duce o campanie de dezinformare în ţările UE

Comisia Europeană a acuzat miercuri Rusia că „orchestrează” o campanie de dezinformare pro-Kremlin în ţările Uniunii Europene, constatând că aceasta „din păcate (…) poate fi […] ... 
Citeste mai departe »

Ciorna acordului Brexit

Marea Britanie nu va plăti Uniunii Europene nicio sumă la momentul Brexit, ci va continua să se comporte ”ca și cum rămâne stat membru”, respectându-și […] ... 
Citeste mai departe »

Consiliul European cere României să corecteze deficitul bugetar structural cu 0,8% din PIB

Consiliul European a adoptat marți decizia care sancţionează faptul că „România nu a acţionat în fapt pentru a corecta abataerea semnificativă” de la deficitul bugetar […] ... 
Citeste mai departe »

Comisia Europeană: Grup de experți pentru o strategie împotriva fake news

Comisia Europeană a înființat luni un Grup de experți la nivel înalt privind știrile false, grup care va fi format din reprezentanți ai mediului academic, […] ... 
Citeste mai departe »

Cum se pregătește Zona euro să preia ”viteza întâi”

După lansarea de miercurea trecută a ”documentului de reflecție” referitor la Uniunea economică și monetară, Comisia Europeană pare să pregătească atribuirea către Zona euro statutul […] ... 
Citeste mai departe »