Serviciile de transport rutier international – afectate de noi reglementări europene. Consecinţe semnificative pentru deficitul extern al României

De Iulian Soare | 9.1.2019 .

Transportatorii români vor protesta joi, 10 ianuarie 2019, în faţa Parlamentului European, împotriva unor măsuri care îngrădesc accesul firmelor româneşti pe piaţa unică de profil.

Consecinţele noii legislaţii ar putea fi foarte importante pentru deficitul de cont curent, susţinut puternic din încasările pentru acest tip de servicii internaţionale aduse de transportatorii români.

Rep.: „Dacă Pachetul Mobilitate 1 (n.r. – un set de noi reguli europene pentru transportul rutier) se va aplica care va fi viitorul transportului est-european ?”

Constantin Isac, preşedintele Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) : „În prima etapă, marea parte a şoferilor care fac transport internaţional vor migra şi se vor angaja la companiile vest europene, care au mare lipsă de şoferi şi ei ştiu lucru acesta. Şi doi, firmele de transport din est se vor reloca în vest ca să nu aibă acest tip de restricţii.”

Sursa: www.replicaonline.ro 

Datele publicate de BNR referitoare la evoluţia serviciilor de transport şi contribuţia lor la acoperirea deficitului de cont curent arată importanţa acestora pentru ieşirea din criza economică în 2014. Precum şi avansul însemnat din ultimii ani, cu un sold stabilizat deocamdată la circa 3,6 miliarde de euro, adică undeva la 2% din PIB.

De reţinut, încasările au fost anul trecut de peste 6 miliarde de euro dar, urmare şi a unor măsuri mai puţin inspirate luate pe plan intern, avansul plăţilor făcute în contul aceluiaşi tip de servicii către transportatori străini au crescut cu mult mai mult decât încasările noastre ( 38% plăţi în plus către extern faţă de doar 10% mai mult la intrări), de unde şi plafonarea soldului favorabil.

Cu toate acestea, mai ales în contextul expandării deficitului extern prin creşterea cererii interne de mărfuri, peste capacitatea de producţiei interne de a acoperi suplimentul de venituri acordat mult peste procentajul de creştere economică, importanţa susţinerii balanţei externe prin plusul adus de serviciile de transport a crescut considerabil, fiind chiar un element strategic de primă importanţă.

Importanţa acoperirii ieşirilor de valută din ţară prin intrări similare, mai ales când nu mai reuşim să producem un efect pe partea de mărfuri undeva la -7% din PIB nu mai trebuie subliniată. Efectele generate şi presiunea asupra cursului de schimb fiind destul de uşor de bănuit, în sensul echilibrării, sub o formă sau alta, a fluxurilor amintite.

Ar mai important de luat aminte că dacă nu ne transportăm noi mărfurile şi dacă nu o facem şi pentru alţii care produc ceva mai bine decât noi şi îşi permit să profite de condiţiile ceva mai avantajoase ( deocamdată) pe care le oferim noi, nu doar că vom pierde din sumele încasate dar le vom muta la pasiv pentru necesarul nostru de transport, chiar şi dacă vom dezvolta competitiv producţia.

Ce înseamnă Transportul internațional: un sfert din serviciile prestate la extern

Datele disponibile după la zece luni din 2018, în care avem evidenţiată şi mai clar contribuţia specific a serviciilor de transport rutier internaţiomnal arată că acest domeniu, care deţine cea mai mare pondere pe segmentul de comerţ intenaţional cu servicii, îşi dublează efectul pe soldul general, ceea ce confirmă importanţa specială şi atenţia care ar trebui să i se acorde.

Se poate observa cum, în primele zece luni ale anului trecut, transportul rutier a reprezentat 23% din sumele aduse din serviciile prestate la extern dar a reprezentat 97% din plusul de ansamblu pe zone de transport şi a adus 45% din plusul sectorial pe servicii. În aceeaşi perioadă din 2018, tot la o pondere de 23% pe încasări, s-a ajuns la 102% faţă de transporturi în general şi la 47% din surplusul pe servicii.

Dacă vom pierde din acest adevărat atu pe care îl avem ( situaţie rară, altminteri) pe piaţa unică de mărfuri şi servicii, consecinţele nu sunt chiar atât de greu de cuantificat. Mai ales după ce ne-am obişnuit deja cu sumele aduse ”by default” în fiecare din ultimii ani, parcă mai mari decât mult mediatizatele investiţii străine, şi se vor vedea cât se poate de clar.

Aşadar, dacă tot avem preşedinţia Consiliului Uniunii Europene, poate că am putea atenua de o manieră inteligentă consecinţele unor adevărate „bariere netarifare” puse în calea concurenţei pe piaţa transporturilor internaţionale, cu scopul destul de transparent de a bloca ascensiunea unor ţări care vin puternic din urmă în acest domeniu, precum Polonia sau România.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Iulian Soare

Al doilea summit Donald Trump-Kim Jong un, posibil în Vietnam

Oficialii administraţiei Trump plănuiesc ca al doilea summit dintre preşedintele american şi liderul nord-coreean Kim Jong-un să fie organizat în Vietnam, anunță Bloomberg, care citează […] ... 
Citeste mai departe »

Victor Bratu

Rusia a instalat rachete nucleare în zona de litoral a Mării Negre, aproape de Ucraina

Rusia a instalat sisteme de rachete nucleare în apropiere de graniţa cu Ucraina, în zona de litoral a Mării Negre. Fotografiile, realizate de ImageSat International, […] ... 
Citeste mai departe »

Alexandra Pele

UE impune taxe de până la 79% la importul de biciclete electrice din China

Uniunea Europeană impune, de sâmbătă, taxe vamale între 18,8 și 79,3% pentru importurile de biciclete electrice chinezești, despre care fabricanții europeni spun că beneficiază de […] ... 
Citeste mai departe »

Mariana Bechir

”Vestele galbene”, al zecelea weekend consecutiv de proteste la Paris

Protestatarii din mişcarea Vestelor Galbene s-au adunat sâmbătă la Paris pentru al zecelea weekend consecutiv de proteste faţă de preşedintele francez Emmanuel Macron şi guvernul […] ... 
Citeste mai departe »

Iulian Soare

Viorica Dăncilă, vizită-surpriză în Israel

Premierul Viorica Dăncilă s-a aflat vineri în Israel, unde s-a întâlnit cu premierul Benjamin Netanyahu. Vizita nu a fost anunțată anterior, nu apărea pe agenda Vioricăi […] ... 
Citeste mai departe »

Planul BCE de susținerea a țărilor din zona euro a demarat: îl însoțesc îngrijorările

Pericolul de ieșire a unor state din zona euro pare a fi trecut odată cu verdictul Curții Constituționale din Gernmania în favoarea implicării financiare a […] ... 
Citeste mai departe »

Dilema zilei: Redresare prin austeritate sau creştere prin relaxarea deficitelor?

Modelul creşterii pe baza unor deficite relaxate a fost utilizat pe scară largă în democraţiile occidentale în ultimele decenii, întrucât aduce atât dividende politice ( […] ... 
Citeste mai departe »

societate

”Vestele galbene”, al zecelea weekend consecutiv de proteste la Paris

Protestatarii din mişcarea Vestelor Galbene s-au adunat sâmbătă la Paris pentru al zecelea weekend consecutiv de proteste faţă de preşedintele francez Emmanuel Macron şi guvernul […] ... 
Citeste mai departe »

Viorica Dăncilă, vizită-surpriză în Israel

Premierul Viorica Dăncilă s-a aflat vineri în Israel, unde s-a întâlnit cu premierul Benjamin Netanyahu. Vizita nu a fost anunțată anterior, nu apărea pe agenda Vioricăi […] ... 
Citeste mai departe »

Date oficiale: România a ignorat total fondurile UE pentru combaterea șomajului în rândul tinerilor

Comisarul european Corina Crețu a publicat miercuri un grafic al modului în care statele membre au accesat fondurile pentru combaterea șomajului în rândul tinerilor- din […] ... 
Citeste mai departe »

Eliminarea tarifelor de roaming a dublat apelurile telefonice ale cetăţenilor europeni în UE

Numărul apelurilor telefonice ale cetăţenilor europeni care au călătorit în UE s-a dublat în cele 18 luni de la eliminarea tarifelor de roaming, față de […] ... 
Citeste mai departe »

Consiliul Investitorilor Străini: Salariul minim nu trebuie decis administrativ, lipsește o strategie pentru piața muncii

Politicile publice privind piața muncii suferă de lipsă de coordonare și vizează doar soluții pe termen scurt, spune Consiliul Investitorilor Străini (FIC), într-un comunicat emis […] ... 
Citeste mai departe »