Uniunea fiscală a Europei: 4 principii și argumentele pro sau contra

De Victor Bratu | 3.7.2016 .

Brexit a catalizat discuția despre ”mai multă Europă” și a readus în discuție necesitatea măsurilor pentru una din cele mai dificil de realizat uniuni între statele UE: cea fiscală – dat fiind că uniunea monetară s-a dovedit insufiecientă pentru a integrarea sporită a statelor europene.

Platforma Debating Europe, acolo unde cetățenii europeni lansază teme de dezbatere la care participă principalii decidenți politici ai UE, a agregat argumentele pro și contra constituirii unei Uniuni Fiscale a Europei, o temă care revine în atenția autorităților europene odată cu preluarea de către Slovacia a președinției Comisiei Europene.

Debating Europe, creată special de Fundația Pentru O Societate Deschisă pentru a încuraja conversații pe teme esențiale între cetățeni și liderii europeni, propune dezbateri publice la care participă frecvent lideri precum Jean Claude Junker, Martin Schultz, Guy Verhofstadt, Ska Keller sau Ban Ki-moon.

În urma unei discuții pe marginea ideii de unificare a sistemelor fiscale naționale s-au concretizat următoarele seturi de argumente:

Uniunea Fiscală și eficiența Uniunii Monetare

Argument împotrivă: Problemele locale au nevoie de soluții locale

Atâta timp cât UE este alcătuită din state independente, cu guverne proprii, alese în urma unui proces electoral desfășurat la nivel național, problemele fiecărui stat sunt esențial unele locale, care au nevoie de soluții locale. Majoritatea statelor au fost împinse către o uniune monetară care s-a dovedit nefuncțională, iar împingerea către o uniune fiscală nu va face decât să amplifice o situație deja nesustenabilă. Guvernele au nevoie de flexibilitate în abordarea proriilor probleme specifice. Uniunea fiscală ar aduce după sine o gonflare a bugetului UE, care ar provoca certuri interminabile între cele 27 (sau mai multe) state membre în legătură cu modul de alocare al resurselor. O asemenea inițiativă ar genera birocrație și blocaje.

Argument pro: Uniunea Monetară nu funcționează fără Uniune Fiscală

Criza datoriilor în derulare în Europa a furnizat dovezi zilnice că o Uniune Monetară nu poate fi funcțională în lipsa unei Uniuni Fiscale. Zona Euro este în mod evident incapabilă să își gestioneze dezechilibrele macro-economice dacă nu deține și un tip de structură federală care să supravegheze modul de colectare al veniturilor și cheltuielile. Fără acest mecanism, moneda euro va fi mereu vulnerabilă la șocuri asimetrice. Încercarea de combinare a unor politici monetare supra-naționale cu politici fiscale locale nu este funcțională. O Uniune Fiscală condusă de un Minister al Finanțelor european, aflat sub control democratic adecvat, va da putere și stabilitate UE prin impunerea unei discipline financiare stricte.

Uniunea Fiscală și suveranitatea națională

Argument contra: democrația deficitului

Uniunea Fiscală ar fi un nou ”cui” bătut în coșgiugul independenței naționale. Aprobarea bugetului este unul dintre atributele esențiale ale Parlamentelor naționale. Un transfer al acestui atribut către birocrația de la Bruxelles ar fi profund nedemocratic. În mod istoric, s-a demonstrat că cetățenii nu acceptă ca noțiunea de contributivitate să fie separată de noțiunea de reprezentativitate. Instituirea unei Uniuni Fiscale s-ar dovedi profund nepopulară și ar alimenta demagogia anti-Europeană și ar contribui la subminarea fundațiilor UE.

Argument pro: succesul stă în unitate

În 1990, națiunile europene reprezentau jumătate din top 10 al celor mai dezvoltate economii mondiale. Până în 2050, prognozele arată că Europa va mai fi reprezentată în acest top de 2 națiuni. În noul context global, o Uniune Economică apropiată este singura soluție de stopare a declinului Europei. Jumătățile de măsură nu funcționează, iar economiile agresive vor fi capabile să penetreze și să domine cei mai slabi membri ai Zonei Euro în lipsa unei Uniuni Fiscale. Impunerea unei Uniuni Fiscale ar duce la creșterea credibilității pieței europene, iar obligațiunile europene ar rivaliza cu cele emise de Trezoreria americană.

Uniunea Fiscală și povara fiscalității

Argument contra: toți am plăti mai mult

Armonizarea sistemelor de taxe și impozite, care ar urma firesc după implementarea Uniunii Fiscale, s-ar face într-un singur sens: în sus. Toți vom plăti mai mult. State precum Irlanda sau Slovacia, care au facilitat creșterea economică prin sisteme inteligente de taxare a veniturilor, ar fi forțate, ca efect al cruciadei conduse de Franța împotriva ”dumpingului fiscal”, să impună taxe mari, care ar duce la dispariția locurilor de muncă. Ar fi o nouă lovitură dată competitivității.

Argument pro: o uniune mai mare ca oricând

Uniunea Fiscală ar constitui un pas major către o reală uniune politică. Uniunea Fiscală trebuie administrată de adevărate organisme federale. Centralizarea resurselor și a datoriilor ar constitui simboluri puternice ale unei Europe unite. Nevoia de supraveghere democratică puternică ar conduce la formarea unui Parlament European revitalizat și a unei puternice Comisii Europene. Aceste instituții ar putea evolua într-un guvern al Statelor Unite Europene, capabile să intre în rândul puterilor care conduc o lume multipolară.

Uniunea Fiscală și responsabilitatea

Argument contra: o oportunitate pentru iresponsabili

Uniunea Fiscală aduce hazard moral. Vor exista mereu națiuni risipitoare care vor fi veșnic salvate de contribuția națiunilor gospodare, de tipul Germaniei. În mod evident, Uniunea Fiscală va fi în fapt o Uniune de Transfer, care nu va face altceva decât să penalizeze bugetele sănătos construite. Iar statele slabe, devenind conștiente că au o plasă de siguranță, vor încetini reformele. Până la urmă, dacă menții pe linia de plutire state cu deficit nu faci altceva decât să tragi în jos pe toată lumea.

Argument pro: eficiența

”Va contribui în mod esențial la ordine, stabilitate și la un aranjament satisfăcător pentru toți al finanțelor”- așa argumenta în 1790 Alexander Hamilton, secretar al Trezoreriei americane, atunci când a cerut intrarea într-o uniune fiscală a statelor fondatoare ale Americii. O uniune Fiscală Europeană, având la bază instituțiile potrivite, ar putea să furnizeze un management unitar al întregii economii UE. Controalele ex-ante ar face ca state mai ”visătoare”- Irlanda, Spania, Grecia- nu ar mai fi capabile să provoace bule imobiliare sau să gestioneze prost bugetul. Supraveghetorul unic ar asigura liniștea piețelor, ar atrage investiții și ar genera creștere, toate acestea contribuind la prosperitatea Europei.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Pulverizarea clasei mijlocii: Inegalitatea socială exagerată scoate România din cifrele UE. Știați că?…

România a apărut din nou la coada UE din perspectiva ratei de risc la sărăcie şi excludere socială, cu 38,8% din populaţie ( aproape 8 milioane […] ... 
Citeste mai departe »

Victor Bratu

Curtea Europeană de Conturi: România, printre cele patru state cu risc ridicat de a nu putea absorbi fondurile europene alocate

În nouă state membre, angajamentele restante privind fondurile structurale și de investiții europene (ESI), reprezentau peste 15 % din cheltuielile publice din 2016, potrivit raportului […] ... 
Citeste mai departe »

Victor Bratu

Speranța de muncă: România – locul 25 în UE 28. De ce

România se află pe locul 25 între cele 28 de state din UE în ceea ce priveşte speranţa de ani de muncă pe parcursul vieţii […] ... 
Citeste mai departe »

Victor Bratu

FMI: Vremuri grele pentru economiile din estul UE. Convergența Est – Vest încetinește / Crește pericolul involuției reformelor

Europa Emergentă se confruntă cu un stres economic în creştere, care riscă să anuleze o parte din progresele politice din ultimele decenii, potrivit lui Poul Thomsen, […] ... 
Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Capital Economics: Băncile din România și Ungaria – cea mai rapidă redresare din regiune. Harta punctelor fierbinți central – europene

Băncile din Ungaria și România au avut „cea mai remarcabilă îmbunătățire” a datelor în ultimele trimestre, spune cel mai recent raport Capital Economics, dedicat piețelor emergente […] ... 
Citeste mai departe »

Planul BCE de susținerea a țărilor din zona euro a demarat: îl însoțesc îngrijorările

Pericolul de ieșire a unor state din zona euro pare a fi trecut odată cu verdictul Curții Constituționale din Gernmania în favoarea implicării financiare a […] ... 
Citeste mai departe »

Dilema zilei: Redresare prin austeritate sau creştere prin relaxarea deficitelor?

Modelul creşterii pe baza unor deficite relaxate a fost utilizat pe scară largă în democraţiile occidentale în ultimele decenii, întrucât aduce atât dividende politice ( […] ... 
Citeste mai departe »

societate

Cum se pregătește Zona euro să preia ”viteza întâi”

După lansarea de miercurea trecută a ”documentului de reflecție” referitor la Uniunea economică și monetară, Comisia Europeană pare să pregătească atribuirea către Zona euro statutul […] ... 
Citeste mai departe »

Fiscul german a primit, din sursă anonimă, date despre 70.000 de offshore-uri înregistrate în Malta cu afaceri în statele europene

Autoritățile germane au primit, din sursă anonimă, informații privind existența a 70.000 de companii offshore înregistrate în Malta, stat care a fost etichetat drept ”Panama […] ... 
Citeste mai departe »

5 certitudini după referendumul constituțional din Turcia

Organizezi un referendum când vrei să ai o certitudine: cu doar două opțiuni pe buletinul de vot, rezultatul ar trebui să indice clar dacă majoritatea […] ... 
Citeste mai departe »

Pledoarie pentru Europa cu mai multe viteze a unui teoretician al federalizării- Wolfgang Schäuble

Ministrul german de finanțe, Wolfgang Schäuble, un campion al ideii de federalizare a Uniunii Europene, pare să fi renunțat la vechea sa credință de integrare […] ... 
Citeste mai departe »

Codruța Kovesi, la Consiliul Europei: Imunitatea miniștrilor trebuie limitată la durata mandatului lor

Legislația privind imunitatea miniștrilor ar trebui revizuită astfel încât ea să fie valabilă doar pe perioada mandatului, pentru a nu se ajunge în situația unui […] ... 
Citeste mai departe »