AmCham – Nemulțumirile investitorilor americani față de fiscalitatea din România: schimbări intempestive fără o rațiune economică și stimulente neatractive

De Alexandra Pele | 23.9.2019 .

Majoritatea companiilor apreciează în continuare cota unică de impozitare drept cea mai atractivă măsură fiscală oferită de România, reiese dintr-un sondaj realizat de Camera americană de comerț din România, AmCham, în rândul celor 128 de companii membre.

“Deși politica fiscală a fost întotdeauna în centrul atenției mediului de afaceri, în ultimii ani importanța sa a crescut ca rezultat al modificărilor frecvente cu care ne-am confruntat, al inițiativelor care au fost lansate de multe ori doar la nivel de intenție în spațiul public, și, dacă ne referim doar la ultimele 12 luni, datorită măsurilor fiscale, unele impuse în mod netransparent, altele îndelung discutate cu decidenții, dar încă neadoptate ” a declarat Ionuț Simion, președintele AmCham Romania și al grupului de lucru AmCham dedicat fiscalității în deschiderea conferinței de presă dedicate prezentării rezultatelor sondajului.

În contextul acestui demers, la capitolul avantaje ale politicii fiscale, s-au evidențiat:

  • Cota unică, în continuare cel mai apreciat avantaj competitiv oferit de România, în opinia a 75% dintre respondenți, urmată de impozitul de 5% pe dividende, prezentă în opțiunile a 70% dintre respondenți.
  • Stimulentele fiscale, apreciate ca fiind favorabile de 60% dintre participanții la sondaj dar care pot deveni un dezavantaj pentru investitori în lipsa implementării din cauza imaterialității sau dificultăților practice, deși sunt un element care ar putea contribui la consolidarea uneia dintre cele mai valoroase industrii – cea de software.
  • Armonizarea legislației fiscale cu legislația europeană, considerată de 58% dintre respondenți un element de stabilitate și predictibilitate.
  • Legislația pentru regimul de holding, 30%.

În ce privește neajunsurile legislației fiscale, cele mai multe răspunsuri au plasat pe primele poziții:

  • Atractivitatea scăzută a stimulentelor fiscale, cu 64%, fiind vorba în special de stimulentele pentru activități de cercetare-dezvoltare-inovare care există doar pe hârtie, fără a fi implementate în practică, în ciuda insistențelor mediului de afaceri și a beneficiilor pe care le-ar aduce României.
  • Adoptarea intempestivă de măsuri fiscale în regim de urgență în mod nejustificat economic și netransparent precum OUG 114/2018, este considerată de peste 61% dintre respondenți principalul neajuns care afectează încrederea în mediul investițional din România.
  • Nearmonizarea la timp a legislației fiscale cu cea contabilă, 57%.
  • Neplafonarea CAS și CASS se menține, cu 52% în topul neajunsurilor, mediul de afaceri solicitând de fapt o corelare echitabilă a valorii și calității serviciilor de sănătate pe care asigurații le pot accesa în contul contribuțiilor pe care le achită.

Întrebările din sondaj au vizat de asemenea principalele neajunsuri ale administrației fiscale care constituie o barieră pentru investiții suplimentare și pentru mediul de afaceri în general.

Răspunsurile la această întrebare plasează, cu peste 85% dintre răspunsuri, lipsa digitalizării ANAF în topul neajunsurilor. Deși este un deziderat comun pentru mediul de afaceri și decidenți, semnalarea de către majoritatea respondenților a acestui aspect transmite urgența nevoii de modernizare prin digitalizare a infrastructurii administrației fiscale, o condiție esențială pentru creșterea gradului de colectare a veniturilor bugetare.

Un procent foarte ridicat de respondenți, de peste 80%, reclamă lipsa de cooperare, și chiar agresivitate din partea autorităților fiscale, a căror remediere o vedem posibilă prin digitalizare care va reduce numărul interacțiunilor directe dintre autoritate și contribuabili, și prin asumarea de către ANAF a unui rol de prevenție și educare a contribuabililor.

Aproape jumătate dintre participanții la sondaj au inclus în aceeași categorie a neajunsurilor, netransparența privind criteriile de risc și modalitatea de selectare a contribuabililor pentru control (57%), procesul complex de confomare fiscală (53%) și nerespectarea prevederilor legale privind modificarea legislației fiscale (41%).

Cu privire la măsurile recomandate în vederea îmbunătățirii legislației fiscale, selecția acestora se menține în zona rezolvării deficiențelor semnalate prin răspunsurile la întrebările anterioare, după cum urmează:

  • Predictibilitatea procesului de adoptare a măsurilor de politică fiscală, 82%.
  • Transparența și stabilitatea politicii fiscale, 76%.
  • Reducere a evaziunii fiscale prin digitalizare și alte măsuri de combatere a evaziunii, 72%.
  • Modernizarea ANAF, 61%.
  • Strategie de stimulare a investițiilor cu valoare adăugată mare, 50%.

Referindu-se la recomandarea legată de strategia de stimulare a investițiilor, Mihai Faur, reprezentant al UiPath, companie membră AmCham Romania, a punctat în intervenția sa că “ în timp ce noi stagnăm, statele care înțeleg oportunitățile economiei digitale și provocările actuale își adaptează legislația fiscală pentru atragerea și favorizarea modelelor de afaceri bazate pe inovație și valoare adăugată mare. Dacă România nu va lua urgent măsuri pentru a atrage funcțiile importante ale modelelor de afaceri contemporane – adică să se îndrepte către tehnologie și activități de cercetare-dezvoltare, veniturile fiscale alocate vor fi drastic reduse în comparație cu statele ce oferă un cadru național complex favorabil investițiilor.”

Conform aceluiași sondaj, calitatea dialogului dintre contribuabili și factorii de decizie în ceea ce privește măsurile legislativ-fsicale este apreciată ca fiind slabă de peste 67% dintre respondenți, și la fel comunicarea dintre contribuabili și ANAF (61%).

“Semnalele pe care membrii comunității AmCham le transmit prin intermediul acestui sondaj relevă câteva teme recurente care se evidențiază atât ca dezavantaje dar și ca oportunități doar dacă vor fi corect înțelese și abordate fără întârziere. Mesajul AmCham Romania este că digitalizarea administrației fiscale este o urgență pentru o administrare eficientă a activitităților economice și pentru creșterea calității veniturilor la buget, și mai ales pentru asigurarea relevanței României pentru noile modele de afaceri”, a concluzionat Alex Milcev, reprezentantul EY Romania în grupul de lucru pentru fiscalitate din cadrul AmCham Romania.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Premierului Dăncilă o susține „în continuare necondiţionat” pe Rovana Plumb pentru funcția de comisar european

Premierul Viorica Dăncilă o susține în continuare,  necondiționat, pe Rovana Plumb, pe care a propus-o pentru un post de comisar european din partea României. „Tot […] ... 
Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Infringement pe gaze: Comisia Europeană păsuiește România. Piața va fi liberalizată până la 1 aprilie 2021

Comisia Europeană a acordat României o amânare până la finele anului pentru conformarea la legislaţia din sectorul gazelor, după ce autorităţile române au propus un […] ... 
Citeste mai departe »

Iulian Soare

Casa Albă ia în considerarea delistarea companiilor chineze de la bursele americane

Administrația Trump ia în considerare măsura extremă  a delistării companiilor chineze de la bursele americane, potrivit unor surse citate de Reuters. Decizia ar duce escaladarea  […] ... 
Citeste mai departe »

Alexandra Pele

Studiu ECFR: Europenii, SUA și garanția securității. Opiniile din România

Cetăţenii europeni nu ar mai considera că Statele Unite sunt garantul securităţii Europei, ci ar prefera consolidarea rolului Uniunii Europene pe plan global, printr-o abordare […] ... 
Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Marea Britanie / Peste 180.000 de români și-au depus actele pentru statutul post-Brexit

Aproape jumătate dintre românii înregistraţi în Marea Britanie şi-au depus documentele pentru obţinerea statutului pre-settled, a declarat Adina Bădescu, şef birou Brexit din cadrul Ministerului […] ... 
Citeste mai departe »

Planul BCE de susținerea a țărilor din zona euro a demarat: îl însoțesc îngrijorările

Pericolul de ieșire a unor state din zona euro pare a fi trecut odată cu verdictul Curții Constituționale din Gernmania în favoarea implicării financiare a […] ... 
Citeste mai departe »

Dilema zilei: Redresare prin austeritate sau creştere prin relaxarea deficitelor?

Modelul creşterii pe baza unor deficite relaxate a fost utilizat pe scară largă în democraţiile occidentale în ultimele decenii, întrucât aduce atât dividende politice ( […] ... 
Citeste mai departe »

societate

Studiu ECFR: Europenii, SUA și garanția securității. Opiniile din România

Cetăţenii europeni nu ar mai considera că Statele Unite sunt garantul securităţii Europei, ci ar prefera consolidarea rolului Uniunii Europene pe plan global, printr-o abordare […] ... 
Citeste mai departe »

Vacanțele europenilor / Românii, cea mai mică pondere a concediilor în străinătate, cele mai mici cheltuieli medii per călătorie

Aproximativ 467 de miliarde de euro au cheltuit cetățenii europeni, în 2017, pentru călătorii, iar 26% din acest total le-a revenit germanilor, conform Eurostat. În […] ... 
Citeste mai departe »

Oficial, numărul românilor emigrați anul trecut, mai mic decât cel din 2017. Rectificările vor răsturna situația

Numărul românilor plecați anul trecut în străinătate pentru o perioadă mai mare de 12 luni a fost de 238.926, mai mic decât cel din 2017, […] ... 
Citeste mai departe »

România, Polonia și statele baltice – o dură declarație comună, la 80 de ani după Pactul Ribbentrop-Molotov

România, Lituania, Letonia, Estonia și Polonia au semnat o declarație comună cu ocazia împlinirii a 80 de ani de la semnarea Pactului Ribbentrop-Molotov, în care […] ... 
Citeste mai departe »

Protocolul secret al Pactului Ribbentrop-Molotov a fost publicat de Moscova la 80 de ani de la semnare

Într-o încercare de a-i convinge pe aceia care continuă să nege existenţa protocolului secret al Pactului Ribbentrop-Molotov, guvernul rus a decis să-l publice şi să […] ... 
Citeste mai departe »