Cele 5 noi norme UE, valabile de la 01 ianuarie, împotriva optimizărilor fiscale ale multinaționalelor

De Victor Bratu | 2.1.2019 .

De la 1 ianuarie 2019, toate statele membre aplică cinci măsuri antiabuz cu caracter juridic obligatoriu, care vizează principalele forme de evitare a obligațiilor fiscale practicate de marile companii multinaționale.

„Comisia a luptat constant și pentru o perioadă lungă de timp împotriva planificării fiscale agresive. Bătălia nu este încă câștigată, dar astăzi facem un pas foarte important în lupta noastră împotriva celor care încearcă să profite de neconcordanțele dintre sisteme fiscale ale diferitelor state membre pentru a evita plata de obligații fiscale în valoare de miliarde de euro”, a precizat Pierre Moscovici, comisarul pentru afaceri economice și financiare, impozitare și vamă.

Normele se bazează pe standardele globale elaborate de OCDE în 2015 cu privire la erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor (BEPS) și ar trebui să contribuie la prevenirea deturnării profiturilor neimpozitate în afara UE. Situația în detaliu:

  • toate statele membre vor putea acum să impoziteze profiturile transferate în țări cu un nivel redus de impozitare în care societatea nu are o activitate economică reală (norme privind societățile străine controlate);
  • câștigurile în ceea ce privește activele precum proprietatea intelectuală, care au fost transferate de pe teritoriul UE, vor deveni de acum încolo, de asemenea, impozabile în UE (norme privind impozitarea la ieșire);
  • pentru a descuraja societățile să creeze acorduri de îndatorare artificiale menite să reducă la minimum impozitele, statele membre vor putea limita cuantumul dobânzii nete pe care o societate îl poate deduce din venitul său impozabil (norme privind limitarea deductibilității dobânzii);
  • societățile vor fi împiedicate să exploateze neconcordanțele din legislația fiscală a două țări diferite din UE pentru a evita impozitarea (norme privind tratamentul neuniform al elementelor hibride);
  • de asemenea, statele membre au de acum posibilitatea de a aborda mecanismele de evitare a obligațiilor fiscale care nu fac obiectul unor norme specifice de combatere a evitării obligațiilor fiscale (norma generală anti-abuz).

Propuse mai întâi de Comisie în 2016, normele obligatorii din punct de vedere juridic, cunoscute sub numele de ATAD (Directiva împotriva evitării obligațiilor fiscale), au fost convenite rapid, pentru a stimula eforturile globale de combatere a planificării fiscale agresive. Acordul a urmat acordului dintre țările OCDE privind recomandările de limitare a erodării bazei impozabile și a transferului profiturilor (BEPS) și a făcut din UE un lider mondial în ceea ce privește abordarea politică și economică a impozitării societăților.

Acordul a fost prelungit în februarie 2017 pentru a se asigura că schemele de orice tip, bazate pe tratamentul neuniform al elementelor hibride, nu pot fi utilizate pentru a se evita impozitarea în UE, chiar și în cazul în care schemele respective implică țări din afara UE. Normele care reglementează tratamentul neuniform al elementelor hibride care implică țări din afara UE vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2020.

Uniunea Europeană se află în prima linie a eforturilor globale de combatere a evitării obligațiilor fiscale și a evaziunii fiscale. Noile norme privind transparența au intrat treptat în vigoare pentru a se asigura că statele membre au informațiile de care au nevoie pentru a combate societățile care nu își plătesc impozitele în mod echitabil.

De asemenea, UE acționează pentru a se asigura că partenerii săi internaționali pun în aplicare standarde globale de combatere a evitării obligațiilor fiscale, prin lucrările sale în curs privind lista jurisdicțiilor fiscale necooperante.

În cele din urmă, Comisia a propus, de asemenea, reforme ample ale impozitului pe profit, care ar urma să revizuiască modul în care companiile multinaționale sunt impozitate în UE, asigurând în același timp un mediu de afaceri care face viața mai ușoară pentru societățile care desfășoară activități comerciale la nivel transfrontalier.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Mariana Bechir

Top-ul discernământului: Creștere spectaculoasă în august a diferenței dintre costurile de împrumut ale României și cele ale altor state UE

Rata dobânzii pe termen lung a scăzut sub zero în Zona Euro și a coborât la doar 0,28% ca medie la nivelul UE, valoare la […] ... 
Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Bruxelles / Fondul pentru ajustarea la globalizare, adaptat pentru un Brexit fără acord

Atribuțiile Fondului european de ajustare la globalizare (EFG) au fost extinse de UE pentru a cuprinde și ajutarea eventualilor șomeri ce vor rezulta dintr-o ieșire […] ... 
Citeste mai departe »

Victor Bratu

Competitivitatea în regiune: Indicatorii economici ai României față de celelalte state

România nu își fructifică potențialul de creștere al competitivității în raport cu celelalte țări din Europa Centrală și de Est, din cauza dezechilibrelor interne și […] ... 
Citeste mai departe »

Iulian Soare

Tehnocrații de la Bruxelles pregătesc debutul spectaculos al Comisiei von der Leyen: 100 miliarde euro pentru dezvoltarea de ”campioni europeni” în afaceri

Noul executiv al Uniunii Europene vrea să înființeze un fond de 100 miliarde euro cu ajutorul căruia să ”crească” noii ”campioni europeni” care să fie […] ... 
Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Cât şi cum este integrată România cu Zona Euro din punct de vedere al comerţului

România a ocupat în anul 2018 poziţia 13 ca partener comercial al Zonei Euro, atât pe fluxul de export cât şi pe cel de import, […] ... 
Citeste mai departe »

Planul BCE de susținerea a țărilor din zona euro a demarat: îl însoțesc îngrijorările

Pericolul de ieșire a unor state din zona euro pare a fi trecut odată cu verdictul Curții Constituționale din Gernmania în favoarea implicării financiare a […] ... 
Citeste mai departe »

Dilema zilei: Redresare prin austeritate sau creştere prin relaxarea deficitelor?

Modelul creşterii pe baza unor deficite relaxate a fost utilizat pe scară largă în democraţiile occidentale în ultimele decenii, întrucât aduce atât dividende politice ( […] ... 
Citeste mai departe »

societate

Studiu ECFR: Europenii, SUA și garanția securității. Opiniile din România

Cetăţenii europeni nu ar mai considera că Statele Unite sunt garantul securităţii Europei, ci ar prefera consolidarea rolului Uniunii Europene pe plan global, printr-o abordare […] ... 
Citeste mai departe »

Vacanțele europenilor / Românii, cea mai mică pondere a concediilor în străinătate, cele mai mici cheltuieli medii per călătorie

Aproximativ 467 de miliarde de euro au cheltuit cetățenii europeni, în 2017, pentru călătorii, iar 26% din acest total le-a revenit germanilor, conform Eurostat. În […] ... 
Citeste mai departe »

Oficial, numărul românilor emigrați anul trecut, mai mic decât cel din 2017. Rectificările vor răsturna situația

Numărul românilor plecați anul trecut în străinătate pentru o perioadă mai mare de 12 luni a fost de 238.926, mai mic decât cel din 2017, […] ... 
Citeste mai departe »

România, Polonia și statele baltice – o dură declarație comună, la 80 de ani după Pactul Ribbentrop-Molotov

România, Lituania, Letonia, Estonia și Polonia au semnat o declarație comună cu ocazia împlinirii a 80 de ani de la semnarea Pactului Ribbentrop-Molotov, în care […] ... 
Citeste mai departe »

Protocolul secret al Pactului Ribbentrop-Molotov a fost publicat de Moscova la 80 de ani de la semnare

Într-o încercare de a-i convinge pe aceia care continuă să nege existenţa protocolului secret al Pactului Ribbentrop-Molotov, guvernul rus a decis să-l publice şi să […] ... 
Citeste mai departe »