Consiliul Investitorilor Străini: Salariul minim nu trebuie decis administrativ, lipsește o strategie pentru piața muncii

De Adrian N Ionescu | 16.11.2018 .

Politicile publice privind piața muncii suferă de lipsă de coordonare și vizează doar soluții pe termen scurt, spune Consiliul Investitorilor Străini (FIC), într-un comunicat emis vineri.

FIC are trei nemulţumiri precise, potrivit documentului:

  • decizia privind majoarea salariului minim nu trebuie luată administrativ, ci „trebuie să fie rezultatul negocierilor dintre sindicate și patronate, pe baza unor criterii obiective, stabilite în prealabil după un calendar previzibil”;
  • proiectele de modificare a Legii dialogului social din Parlamentul României sunt doar „rezultatul nemulțumirilor exprimate de sindicate” și fără consultarea cu angajatorii;
  • măsurile grăbite de facilitare a accesului forței de muncă extracomunitare au doar efect pe termens scurt.

Comunicatul FIC, în cele ce urmează:

Consiliul Investitorilor Străini (FIC) semnala cu îngrijorare, încă de acum 2-3 ani, că în viitorul apropiat piața muncii și sistemul educațional din România se vor confrunta cu probleme din ce în ce mai mari, deoarece multe companii vorbeau de atunci despre un deficit de forță de muncă calificată. Datele recente confirmă previziunile FIC și de aceea salutăm faptul că atât la nivelul opiniei publice, cât și al Guvernului și al Parlamentului problema a fost conștientizată și se caută soluții.

Acum însă, suntem preocupați de faptul că soluțiile propuse nu par a fi luate într-un mod coordonat, iar intervențiile legislative sau de politică publică pe piața muncii par să fie rezultate doar din concluziile unui dialog parțial, limitat la un număr redus de actori relevanți. O astfel de abordare, pe o piață a muncii care este deja tensionată din cauza deficitului pe care îl înregistrează, poate avea efecte contrare celor scontate.

În acest sens notăm că există trei direcții de acțiune ale politicilor publice ale căror efecte separate, dar și cumulate trebuie bine cântărite:

  • Mai multe inițiative de modificare a cadrului legislativ privind relația dintre sindicate și patronate
  • Măsuri menite să crească veniturile individuale – mărirea salariului minim și întreaga dinamică a salariilor din mediul privat și public, dar și a pensiilor
  • Măsuri punctuale cu efect pe termen scurt și mediu menite să rezolve deficitul de forță de muncă

Proiectele de lege din Parlamentul României privind modificarea Legii dialogului social sunt rezultatul nemulțumirilor exprimate de sindicate și o încercare de întoarcere în timp a relațiilor dintre sindicate și angajatori într-o epocă percepută de ei ca fiind mai bună.

Între timp, economia României s-a integrat în piața europeană și globală devenind mult mai sofisticată, condițiile de muncă s-au îmbunătățit, iar salariile au crescut consistent și constant. FIC consideră că nicio lege cu impact economic nu ar trebui adoptată fără consultarea principalilor actori, sindicate și angajatori, dar și al populației active, astfel încât dialogul social să fie un instrument real, respectat și adaptat la nevoile prezente și viitoare.

Nivelul de bunăstare al unei țări este reflexia nivelului de trai al populației și este legitim ca acest obiectiv să fie prioritatea oricărui executiv, având mereu ambiția de a reduce decalajele față de țările dezvoltate din UE. În acest sens FIC a elaborat o serie de propuneri care, dacă ar fi implementate, ar putea ajuta România să recupereze aceste decalaje (www.vaurma.ro).

Opinia membrilor FIC este că nivelul salariului minim nu trebuie decis în mod administrativ, ci trebuie să fie rezultatul negocierilor dintre sindicate și patronate, pe baza unor criterii obiective, stabilite în prealabil după un calendar previzibil.

Trebuie să fim conștienți că salariul minim are ca efect secundar creșterea treptată a tuturor salariilor dintr-o economie inclusiv cele din sectorul public și această dinamică trebuie supravegheată cu atenție astfel încât să nu se materializeze doar în inflație. Pentru a contribui la această dezbatere am analizat argumentele Guvernului și împreună cu experții think-tank-ului CPAG și am creionat câteva considerații privind salariul minim care ar trebui avute în vedere.

(Documentul poate fi descărcat AICI)

Nu în ultimul rând, atât Guvernul cât și Parlamentul au luat în mod justificat o serie de măsuri punctuale menite să amelioreze pe termen scurt deficitul acut resimțit pe piața muncii din România. Aceste măsuri au în vedere fie activarea unor anumite categorii de persoane care nu sunt incluse în piața muncii, fie facilitarea accesului muncitorilor din afara Uniunii Europene sau atragerea înapoi în țară unei părți din diaspora românească.

Membrii FIC cred că este foarte important ca toate politicile ce privesc piața muncii să fie abordate într-un sistem unitar în cadrul unei strategii pe termen lung, să nu fie adoptate cu celeritate nejustificată și fără o consultare serioasă cu toți actori relevanți.

Companiile membre FIC care angajează aproximativ 200.000 de oameni și au o cifră de afaceri cumulată de 200 de miliarde RON își exprimă deplina disponibilitate de a purta un dialog privind piața forței de muncă din România.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Razvan Diaconu

Cât şi cum este integrată România cu Zona Euro din punct de vedere al comerţului

România a ocupat în anul 2018 poziţia 13 ca partener comercial al Zonei Euro, atât pe fluxul de export cât şi pe cel de import, […] ... 
Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Directiva UE pentru echilibrul dintre viața personală și viața profesională – noi prevederi

Un nou set de drepturi pentru părinți și îngrijitori au intrat în vigoare la 1 august, odată cu Directiva UE privind echilibrul între viaţa profesională […] ... 
Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Gaze din Caspica pentru UE: Gazoductul TAP este gata în proporție de 90%, BRUA întârzie

Proiectul Trans Adriatic Pipeline (TAP) era finalizat în proporție de 88,8%, la sfârșitul lunii iulie, apropiindu-se data la care Uniunea Europeană va beneficia de o […] ... 
Citeste mai departe »

Alexandra Pele

Transgaz – BRUA: Un an întârziere la finalizarea sectorului românesc al gazoductului pan-european: decembrie 2020

Conducta de gaze BRUA (Bulgaria-România-Ungaria-Austria) nu va fi gata în luna decembrie 2019, aşa cum era planificat până acum, ci abia în decembrie 2020, potrivit […] ... 
Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Interesele SUA pentru Groenlanda: Resursele naturale și poziția geostrategică

Interesele SUA de a stăpâni Groenlanda sunt consistente și foarte serioase, dincolo de modul tipic pentru Trump de a le afirma pe twitter: Groenlanda este […] ... 
Citeste mai departe »

Planul BCE de susținerea a țărilor din zona euro a demarat: îl însoțesc îngrijorările

Pericolul de ieșire a unor state din zona euro pare a fi trecut odată cu verdictul Curții Constituționale din Gernmania în favoarea implicării financiare a […] ... 
Citeste mai departe »

Dilema zilei: Redresare prin austeritate sau creştere prin relaxarea deficitelor?

Modelul creşterii pe baza unor deficite relaxate a fost utilizat pe scară largă în democraţiile occidentale în ultimele decenii, întrucât aduce atât dividende politice ( […] ... 
Citeste mai departe »

societate

Premierul Italiei: România preia imigranți de pe nava caritabilă Open Arms

Șase state, printre care și România, s-au oferit să preia imigranții aflați la bordul navei caritabile Open Arms, care nu a primit permisiunea de a […] ... 
Citeste mai departe »

FT: Companiile trebuie să fie pregătite pentru a contracara agresiuni comise de state

Mediile de afaceri ar trebui să se pregătească pentru situaţii de criză care pot avea ca efect agresiuni din partea statelor, comentează cotidianul Financial Times, […] ... 
Citeste mai departe »

Internetul – mare poluator: Este al treilea cel mai mare energofag. Pornografia online poluează cât România

Pentru vizionarea conținutului video pornografic pe internet în toată lumea se produce tot atât bioxid de carbon cât într-o țară precum România, potrivit unei analize  […] ... 
Citeste mai departe »

Riscuri și oportunități generate de schimbările climatice – studiu CDP

Peste 200 dintre cele mai mari companii ale lumii au identificat costuri impuse de schimbările climatice de 970 de miliarde de dolari, din materializarea unor […] ... 
Citeste mai departe »

Comisia Europeană a amendat 5 bănci pentru manipularea pieței valutare

Comisia Europeană a anunțat joi că a aplicat amenzi în valoare totală de 1,07 miliarde de euro băncilor Barclays, Citigroup, MUFG, JPMorgan și Royal Bank […] ... 
Citeste mai departe »