Interviu / Leonard Orban: Deciziile luate de-a lungul anilor ar putea să ne explodeze în faţă: misiunile de audit pe fonduri europene vin treptat; Regulile se aplică din ce în ce mai dur

De Cristian Grosu | 20.3.2012 .

Între vizita de săptămâna trecută, la Bruxelles, alături de premierul Ungureanu, şi vizita în România, de luni, 19 martie, a comisarului pentru politici regionale, Johannes Hahn, ministrul Leonard Orban vorbeşte despre cum funcţionează mecanismul cu care anul acesta trebuie să ducă absorbția fondurilor europene în România la 6 miliarde de euro. Un mecanism care nu poate fi regândit decât pentru perioada 2014-2020.

Cursdeguvernare.ro: Cunoaștem situația fondurilor europene, cunoaștem cifrele, exasperările de-o parte și așteptările noastre de cealaltă parte. Ce nu merge, de fapt?

Leonard Orban: Sunt foarte multe cauze care generează situația în care ne aflăm în momentul de față. Sunt şi anumite îmbunătățiri. Rata de absorbție a ajuns acum la 7,4%, vorbim de politica de coeziune. Arată că practic s-a dublat față de perioada în care am preluat conducerea ministerului. Sigur, procentul e foarte mic și atunci în niciun caz nu e un lucru care să ne încânte foarte mult.

Cursdeguvernare.ro: Care sunt punctele critice ale mecanismului de absorbţie?

Leonard Orban: E o chestiune de modul în care au funcționat și mai funcționează unele dintre instituțiile care gestionează fondurile europene.

Vorbim de autorități de management și organismele intermediare.

Apoi: am identificat probleme pe diferite zone, pe zona de evaluare a proiectelor și pe zona de procesare a cererilor de rambursare. De aceea am venit cu obligația legală de procesa aceste cereri în maximum 45 de zile lucrătoare.

Cursdeguvernare.ro: E o chestiune de sistem sau de niște oameni care nu-și fac treaba? E un sistem construit greoi din capul locului?

Leonard Orban: E o combinație. E o chestiune, de multe ori, de oameni insuficienți, ca număr, dar și insuficient de bine pregătiți.

În al doilea rând e și o chestiune de proceduri, procedurile sunt foarte greoaie, foarte complicate, chiar mai complicate decât e nevoie și atunci lucrurile decurg atât de complicat.

Sistemul poate fi regândit abia din 2014

Cursdeguvernare.ro: De cine depinde ca ele să nu mai fie atât de complicate?

Leonard Orban: După părerea mea, e nevoie – dar nu se poarte face în perioada 2007-2013, ci ulterior în perioada 2014-2020 – e nevoie de o regândire a întregului sistem, a cadrului instituțional.

E nevoie de o readecvare la situația actuală și mai ales la cerințele suplimentare care vor interveni în perioada 2014-2020.

E nevoie, de exemplu, de implicarea unor structuri private în gestiunea fondurilor comunitare. Până acum s-a făcut foarte puțin din punctul acesta de vedere. Au mai fost delegate, dar nu operațiuni întregi, ci parte a unor operațiuni, de exemplu verificarea parțială a cererilor de rambursare. E o chestiune făcută la Ministerul Transporturilor, e una foarte bună. În mod cert, s-ar putea ca această delegare către zona privată să fie extinsă mult mai mult, astfel încât să fie părți întregi ale procesului gestionate în maniera aceasta. Capacitatea administrativă e una dinte principalele probleme.

O a doua chestiune ține inclusiv de lipsa de experiență a beneficiarilor, deci probeleme care există la beneficiari. Vreau să mă înțelegeți foarte bine: nu numai la cei privați, inclusiv la beneficiari instituții de stat centrale și locale. Sunt probleme foarte mari la beneficiari, ei nu au oameni suficienți, nu au experiență să urmărească proiecte, în special proiectele mari, de zeci de milioane de euro, ridică probleme foarte complicate.

Alte dificultăți au fost și mai sunt în continuare legate de achiziții publice. Procesul de achiziții publice – trebuie să o spunem foarte deschis – cerințele introduse suplimentar pe zona asta, care erau absolut necesare, ar fi trebuit de mult mai devreme să fie introduse. Ele creează anumite probleme pentru cei care gestionează achizițiile publice, regulile sunt mult mai dure. Nu vorbesc de cazurile care ridică semne de întrebare, ci de insuficienta pregătire sau capacitate a autorităților contractante.

Cursdeguvernare.ro: Când spuneți ”ei”, la cine vă referiți, când spuneți că ei au probleme cu această manieră de achiziții publice?

Leonard Orban: Mă refer la faptul că cei din Comisia Europeană ne-a cerut să schimbăm radical sistemul de achiziții publice și procesul va continua.

Iar aici sunt niște probleme care au generat dificultățile mari din proces. După aceea, sunt chestiuni care țin de lucruri, de lipsa de decizie sau incapacitate de a lua decizii la nivel local. De multe ori, pentru că interesele erau diferite și erau proiecte care acopereau județe sau regiuni sau zone mai largi, pur și simplu nu se puteau înțelege cei din zonele respective, nu puteau ajunge la o decizie.

E relevant ce s-a întâmplat de exemplu pe zona protecției mediului cu gropile de gunoi ecologice și sunt situații în care ele au fost mutate, pe hârtie, de nenumărate ori, și s-a tot amânat luarea unei decizii. Pentru că nu s-au înțeles, unii au propus așa, alții așa, alții așa și tot așa… De ce au propus, sigur, putem discuta ce interese au stat în spate… Avem situația unui caz celebru unde s-au mutat de peste 20 de ori locul gropii de gunoi. Undeva prin nord-vest.

Cursdeguvernare.ro: La un moment dat, ați explicat în Ziarul Financiar, când a căzut POSDRU, și toată lumea s-a uitat la MAEur şi a spus...

Leonard Orban: Da, că noi suntem de vină pentru tot ce se întâmplă pe…

Haideți să vă explic care este situația. Noi am intrat în această structură cu anumite competențe, relativ limitate. De ce? Pentru că nu se putea merge pe alt model. De exemplu modelul polonez. Acesta înseamnă că Ministerul Dezvoltării Regionale din Polonia e responsabil pentru tot ce înseamnă, nu numai pe coordonarea pe orizonatală pe care o facem și noi, dar inclusiv de gestiune caz cu caz a diferitelor proiecte – fie că vorbim de transporturi, de protecția mediului, competitivitate economică.

Noi, dacă am fi intrat pe o asemenea structură, practic ar fi însemnat ca tot procesul să fie blocat între 9 și 12 luni, pentru că ar fi însemnat reacreditarea tuturor structurilor. Atunci, era clar că nu se putea merge pe formla asta, ci pe o forumlă de genul acesta în care există un responsabil, care să meargă la cazuri propriu-zise, la caz cu caz, în care deciziile să depindă de acel responsabil. Deci acea formulă se poate aplica abia din 2014 încolo.

Cursdeguvernare.ro: Am înțeles, rămânem în formula asta, ministerul având competențe restrânse…

Leonard Orban: Nu. Haideți să le spunem limitate, dar totuși având competențe. Pentru că până la urmă noi facem ordine în sistem, introducem reguli care să fie respectate și care în mod cert vor schimba tot tabloul gestiunii fondurilor europene.

Nu poţi să ai absorbţie câtă vreme nu înaintezi cu marile proiecte de infrastructură, de mediu, de energie

Cursdeguvernare.ro: Ce veți face concret, până în 2014?

Leonard Orban: Am făcut deja o serie de chestiuni. V-am dat exemplul teremenului de 45 de zile pentru obligația de procesare. Tot pe asta vom veni cu niște proceduri care vor simplifica procesarea acestor cereri de rambursare.

În foarte scurt timp – e o chestiune de 2-3 săptămâni – vom veni cu o hotărâre de guvern care va introduce clar reguli foarte stricte în ceea ce privește acordarea prefinanțărilor, retragerea prefinanțărilor, acordarea și retragerea finanțărilor și va clarifica o serie întreagă de aspecte financiare în gestiunea fondurilor europene. E un exemplu.

Venim cu chestiuni ce țin de îmbunătățirea capacității administrative, nu numai prin deblocarea unor poziții și suplimentarea altora, dar inlusiv vrem să venim  acum cu niște soluții care să permită să injectăm oameni, suplimentarea sistemului, dar nu prin structura de stat, ci printr-o structură de tip contractual care să permită să vină oameni bine pregătiți pe anumite zone vulnerabile.

Am și o listă foarte lungă de demersuri care au fost făcute, care au fost rezolvate, cu caracter pe orizontală. Marea problemă este că rezultatele nu se văd imediat. Ceva care are deficiențe sau probleme semnificative nu poți să o corectezi peste noapte. Iar absorbția îmbunătățită se va vedea încetul cu încetul. Deci nu mă aștept în niciun fel ca absorbția să sară în aer peste noapte.

Nu poți să ai absorbție atât timp cât, de exemplu, nu avansezi în marile proiecte de infrastructură, de mediu, de transport, de energie și așa mai departe. Și atât timp cât ai avut vremea aia, două luni de zile ai fost blocat, deci două luni nu s-a lucrat nimic. Dacă nu s-a lucrat nimic, cum să vii cu facturi către autoritățile care gestionează fonduri și apoi cu cereri de rambursare către Comisia Europeană?

ar și fără această chestiune, îmbunătățirea nu se va vedea peste noapte. Tocmai de aceea ne-am și propus 20% rată de absorbție pe zona de coeziune, un obiectiv foarte ambițios și care nu va fi deloc simplu să fie îndeplinit.

Cursdeguvernare.ro: Ați spus că e posibil să mai apară accidente cum a fost POSDRU sau cum a fost anul trecut cu POR de la Ministerul Dezvoltării.

Leonard Orban: Dar anul trecut nu a fost numai POR. La un moment dat, din iulie până în decembrie, au fost toate programele operaționale care sunt gestionate de Direcția Generală REGIO din Comisia Europeană. Toate au fost nu suspendate, ci a fost o întrerupere informală. Iar faptul că am reușit să deblocăm această întrerupere vă spun că ăsta e de departe principalul, unul dintre principalele merite ale creării acestei instituții.

Noi avem două mari obiective: unul este cel al asigurării unei rate cât mai înalte de absorbție, dar, pe de altă parte, ca să ajungi la acest obiectiv, trebuie să eviți să ai accidente sau situații de genul ăsta, cum a fost POSDRU sau altele, în continuare.

Pentru că nu s-au schimbat regulile, dar aplicarea regulilor e din ce în ce mai dură la nivelul Comisiei Europene. Comisia Europeană, de la începutul acestui an, este făcută responsabilă pentru tot ce se întâmplă în stetele membre pentru ce privește gestiunea fondurilor. Și exigența la nivelul Comisiei Europene a crescut extraordinar. Am văzut deja că au fost luate niște decizii de suspendare a unor programe operaționale în aproape toate statele membre.

Am avut o discuție cu un secretar de stat ceh care coordonează afacerile europene și tocmai îmi spunea că, practic, în Cehia au, de-o manieră informală cum am avut și noi anul trecut, o întrerupere de plăți pe toate programele operaționale. Până și Germania are program operațional unde plățile sunt întrerupte. Ca să înțelegem că exidența a crescut foarte mult.

Decizii luate anterior, în decursul anilor, pot să aibă efect foarte serios acum, pentru că misiunile de audit vin treptat.

Cursdeguvernare.ro:Există un plan B, în sensul să că toate problemele care vin din urmă – cum a fost POSDRU, în urma unui audit din 2009-2010…

Leonard Orban: Au fost mai multe misiuni de audit care au făcut recomandări, dar acele recomandări nu au fost implementate.

Cursdeguvernare.ro: Există această posibilitate ca, în urma acestor audituri care ies prost să ne explodeze întreaga problemă în faţă?

Leonard Orban: Da. Tocmai de aceea spun că, deși nu există o chestiune iminentă, nu pot să spun în momentul de față că ne așteptăm la ceva, dar nu pot să exclud o situație de genul acesta.

Cursdeguvernare.ro: Există un plan B în caz că ne trezim cu bani blocați?

Leonard Orban: Ce plan B să existe? Nu ai ce-i face. Că-ți întrerupe sau suspendă plățile, nu ai ce face. Singurul lucru pe care poți să-l faci e să corectezi cât mai repede posibil problemele existente acolo.

De asta am zis că din păcate decizii luate anterior, în decursul anilor, pot să aibă efect foarte serios acum, pentru că misiunile de audit vin treptat. Au fost câteva programe care au fost auditate – POR, Programul de Mediu, programul de Transport. Acum, săptămâna viitoare, o să vină un audit pe programul de creștere a competitivității economice.

Deci oricând poate să se constate anumite lucruri care nu sunt în regulă, care nu funcționează și e posibil să fie luate decizii dure. Nu numai contra noastră. Nu România e tratată mai dur decât alții. România e tratată la fel ca alții, dar într-un context general care creează mari probleme.

Privatizarea organismelor intermediare. Să o spunem clar: în unele zone s-a ajuns ca procesarea unei cereri de rambursare să dureze un an de zile: e incredibil.

Cursdeguvernare.ro: Spuneați de privatizarea unor structuri ale mecanismelor de absorbție a fondurilor europene.

Leonard Orban: Mă gândesc că la anumite organisme intermediare unde activitatea ar putea să fie delegată către structuri private, fie că sunt bănci, firme de consultanță, fonduri de garantare. Aici suntem absolut deschiși, pentru că până la urmă chestiunea se va face pe baza unei licitații. Se vine cu caietele de sarcini, cu ce obligații trebuie să îndeplinească acele structuri și, bineînțeles, pe baza acestor obligații….

Cursdeguvernare.ro:Delegarea cine o va face?

Leonard Orban: Autoritățile de management.

Cursdeguvernare.ro: Asta nu îngreunează procesul? Alte licitaţii, alte delegări, alte..

Leonard Orban: Nu. După părerea mea, în momentul în care pregătești condițiile foarte bine există clar niște avantaje ale celor care vor gestiona aceste chestiuni.

Sigur că ei vor organiza activitatea de așa natură încât să nu intervină întârzierea în proces, probleme în proces. Și atunci, haideți să o spunem foarte clar: pe anumite zone nu a existat capacitatea să se organizeze activitatea în așa măsură – nu au fost sufiecienți oameni, nu au fost bine pregătiți, sarcinile nu au fost distribuite în mod corespunzător – astfel încât s-a ajuns la situații în care sunt organisme intermediare în care se așteaptă pentru procesarea unei cereri de rambursare mai mult de un an de zile. E ceva incredibil.

Cursdeguvernare.ro: E deja în lucru formulă legislativă?

Leonard Orban: Nu, pentru că suntem încă la începutul procesului de pregătire pentru perioada 2014-2020. Nu mai devreme, nu putem face nimic pe 2007-2013. Trebuie să ne descurcăm cu cadrul instituțional pe care îl avem.

Cursdeguvernare.ro:Legile energiei. Cât de reală e informația că Comisia Europeană a agreat ideea ca președinele să numească șeful ANRE?

Leonard Orban: Asta e formula în care se merge. Este o propunere a Guvernului, o audiere în comisia de specialitate a Camerei Deputaților și numirea de către președinte.

Cursdeguvernare.ro: Audierea în comisia de specialitate are valoare consultativă sau poate să-l blocheze pe omul propus de guvern?

Leonard Orban: Ideea e că ANRE va răspunde în fața Parlamentului. Acesta este nivelul cel mai înalt de independență. Ce scrie la art. 8 din Lege? ANRE e condusă de un președinte și un vicepreședinte numiți de președintele României în condițiile articolului 9, alin. 3 și 4. Numirea membrilor se realizeaază de președintele României după audierea candidaților în Comisia de Industrii din Camera Deputaților, respectiv în Comisia Economică a Senatului.

Cursdeguvernare.ro:Întrebarea e dacă acest aviz al comisiilor e consultativ.

Leonard Orban: Nu este specificat.

Cursdeguvernare.ro: Adică rămâne la latitudinea președintelui?

Leonard Orban: Exact.

Cursdeguvernare.ro:Zilele trecute, doamna Elena Udrea a făcut o declarație foarte directă – dacă domnul Orban nu va fi în stare să convingă Comisia Europeană să dea bani pentru proiectele de izolare termică a clădirilor, să demisioneze. Despre ce e vorba?

Leonard Orban: E vorba despre o realocare, un transfer de fonduri între diferite programe operaționale. De la programe operaționale care sunt sub umbrela Fondului Social European la Programul Operațional de Dezvoltare Regională.

(Citeşte mai mult pe cursdeguvernare.ro)

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Alexandra Pele

Partea statului din profitul brut al exploatării gazelor din Marea Neagră s-ar reduce la 60%, după modificarea Legii offshore – studiu Biriș – Goran

Cota totală a statului din profiturile generate într-un proiect standard de exploatare a gazelor offshore s-ar reduce de la 90% la 60%, dacă ar fi […] ... 
Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Digitalizarea României are tot ce-i trebuie: lipsesc doar viziunea, voința politică și procedura de implementare

Acum stăm așa: România e cu un lat de deget sub nivelul basic de digitalizare. Cuantificat și evaluat, statele dezvoltate au un grad de digitalizare […] ... 
Citeste mai departe »

Victor Bratu

Poziția CE referitoare la Secția specială pentru magistrați, trimisă Curții de Justiție a UE: Contravine legislaţiei europene

Comisia Europeană consideră, într-un punct de vedere trimis Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE), că înfiinţarea de către puterea PSD-ALDE a Secţiei pentru Investigarea […] ... 
Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Klaus Iohannis respinge integral propunerile de remanire și cere guvernului să obțină vot de încredere în Parlament

Președintele Klaus Iohannis a anunțat miercuri că respinge în bloc propunerile de remaniere trimise la Cotroceni de către premierul Dăncilă și a solicitat acesteia să […] ... 
Citeste mai departe »

Alexandra Pele

Guvernul care ”se împușcă în picior”: Iulian Iancu – propus vicepremier pe probleme economice, Dana Gârbovan la Justiție, Șerban Valeca la Educație

Comitetul Executiv al PSD a validat, vineri, ca propuneri de noi miniştri pe Dana Gârbovan la Justiţie, Șerban Valeca la Educaţie, Mihai Fifor la Afaceri […] ... 
Citeste mai departe »

Planul BCE de susținerea a țărilor din zona euro a demarat: îl însoțesc îngrijorările

Pericolul de ieșire a unor state din zona euro pare a fi trecut odată cu verdictul Curții Constituționale din Gernmania în favoarea implicării financiare a […] ... 
Citeste mai departe »

Dilema zilei: Redresare prin austeritate sau creştere prin relaxarea deficitelor?

Modelul creşterii pe baza unor deficite relaxate a fost utilizat pe scară largă în democraţiile occidentale în ultimele decenii, întrucât aduce atât dividende politice ( […] ... 
Citeste mai departe »

societate

Studiu ECFR: Europenii, SUA și garanția securității. Opiniile din România

Cetăţenii europeni nu ar mai considera că Statele Unite sunt garantul securităţii Europei, ci ar prefera consolidarea rolului Uniunii Europene pe plan global, printr-o abordare […] ... 
Citeste mai departe »

Vacanțele europenilor / Românii, cea mai mică pondere a concediilor în străinătate, cele mai mici cheltuieli medii per călătorie

Aproximativ 467 de miliarde de euro au cheltuit cetățenii europeni, în 2017, pentru călătorii, iar 26% din acest total le-a revenit germanilor, conform Eurostat. În […] ... 
Citeste mai departe »

Oficial, numărul românilor emigrați anul trecut, mai mic decât cel din 2017. Rectificările vor răsturna situația

Numărul românilor plecați anul trecut în străinătate pentru o perioadă mai mare de 12 luni a fost de 238.926, mai mic decât cel din 2017, […] ... 
Citeste mai departe »

România, Polonia și statele baltice – o dură declarație comună, la 80 de ani după Pactul Ribbentrop-Molotov

România, Lituania, Letonia, Estonia și Polonia au semnat o declarație comună cu ocazia împlinirii a 80 de ani de la semnarea Pactului Ribbentrop-Molotov, în care […] ... 
Citeste mai departe »

Protocolul secret al Pactului Ribbentrop-Molotov a fost publicat de Moscova la 80 de ani de la semnare

Într-o încercare de a-i convinge pe aceia care continuă să nege existenţa protocolului secret al Pactului Ribbentrop-Molotov, guvernul rus a decis să-l publice şi să […] ... 
Citeste mai departe »