Alexandra Pele
Partea statului din profitul brut al exploatării gazelor din Marea Neagră s-ar reduce la 60%, după modificarea Legii offshore – studiu Biriș – Goran

Citeste mai departe »
De Mariana Bechir | 26.8.2018 .
Argumentele pozitive care au determinat agenția de rating Moody’s să mențină ratingul României sunt contrabalansate de limitele progreselor reformelor structurale și de guvernanță, spune un comunicat al Moody’s Investors Service.
În aprilie 2017, Moody’s a coborât perspectiva ratingurilor României de la „pozitivă” la „stabilă”, iar acum a păstrat-o neschimbată.
„Creșterea peste potențial a economiei României din ultimii ani nu este sustenabilă. Moody’s se așteaptă la o creștere a PIB-ului real al României de 4% în 2018 și de 3,5% în 2019, ritm în scădere de la 6,9% în 2017. Deși dinamica investițiilor este de așteptat să se amelioreze într-o oarecare măsură, consumul privat va continua să rămână principalul factor de creștere, iar contribuția exportului net este de așteaptat să rămână negativă”, mai spune Moody’s.
Argumentul menționat a fost inclus în explicația celui dintâi din cei patru factori care au dus la decizia agenției de rating de a păstra ratingul Baa3, cu perspectiva stabilă pentru datoria pe termen lung și ratingul Prime-3 (P-3) pentru datoria pe termen scurt.
Cel dintâi argument al agenției Moody’s a fost exprimat generic astfel: „forța moderată a economiei, cu echilibrarea potențialului robust de creștere pe termen mediu cu provocările reformelor structurale”.
Pe de altă parte, Ministerul Finanțelor a anunțat că „agenția de rating Moody’s menține calificativul BBB-/A-3 aferent datoriei guvernamentale a României pe termen lung și scurt în valută și în monedă locală”.
Menținerea perspectivei stabile a ratingului indică faptul că „punctele forte proprii ale României, care includ un potențial solid de creștere a economiei, pe termen mediu, și valori fiscale relativ puternice, sunt trase în jos de politicile actuale”., care dacă sunt susținute pe termen lung.
Astfel, politicile economice actuale, „dacă sunt susținute pe termen lung, riscă să erodeze punctele forte relative ale României, față de celelalte țări cu rating Baa3”.
„Continuarea relaxării fiscale și rigiditatea bugetară sporită erodează buffer-ul fiscal necesar pentru a răspunde șocurilor potențiale.
„Poziția fiscală este astfel expusă la o încetinire economică mai puternică decât cea anticipată.
În același timp, „zgomotul politic persistent și amenințările la adresa statului de drept, combinate cu reformele structurale limitate, pun presiune pe capacitatea instituțională și ar putea afecta în mod negativ sentimentul investitorilor, sporind sensibilitatea în cazul unor evenimente externe”, explică Moody’s.
Astfel că, ratingul României poate crește „dacă vor fi îmbunătățite măsurile fiscale și externe”, alături de o predictibilitate și credibilitate mai ridicate a politicilor, precum și de eficiența instituțională.
„Probabilitatea unei îmbunătățiri ar crește odată cu implementarea unor reforme structurale menite să îmbunătățească mediul de afaceri și să soluționeze deficitul de infrastructură cu un impact pozitiv asupra creșterii pe termen lung”, potrivit raportului citat.
Pe de altă parte, ratingul poate fi înrăutățit dacă nu se iau asemenea măsuri și dacă mai continuă actualele tendințe instituționale și fiscale, precum și dacă actualele dezechilibre macroeconomice se amplifică și continuă deteriorarea balanței de plăți și a poziției investiționale internaționale.
Al doilea argument pentru care România a rămas la Baa3, este forța fiscală „moderată”, care deși are avantajul nivelului scăzut al datoriei publice, se află sub riscul politicilor fiscale prociclice:
Al treilea argument al menținerii ratingului țării noastre la Baa3 este forța instituțională moderată a României, care deși reflectă progresele țării noastre de la aderarea la Uniunea Europeană, reflectă și riscul ca aceste reforme să fie inversate.
„Mai mult, instituțiile UE și-au exprimat îngrijorarea cu privire la riscul inversării reformei, inversare generată de recentele inițiative legislative care pot slăbi cadrul anticorupție și statul de drept. În același timp, inversarea consolidării fiscale anterioare, prin măsuri aprobate în afara normelor și practicilor cadrului fiscal standard, reduce credibilitatea și previzibilitatea politicii, punând accentul pe evaluarea capacității instituționale”, spune comunicatul Moody’s.
În sfârșit, în al patrulea rând, ratingul a fost menținut la Baa3 ca urmare a faptului că România are o expune moderată la riscurile externe, o expunere determinată de o vulnerabilitate externă moderată și, într-o mai mică măsură, de un mediu politic intern instabil.
Totuși, „deficitul de cont curent al României s-a mărit la 3,3% din PIB, în 2017, de la 2,1% din PIB în 2016, reflectând, în principal, poziția fiscală pro-ciclică a guvernului, ceea ce a crescut riscurile în ceea ce privește poziția externă. Deficitul de cont curent din anul 2017 a fost negativ comparativ cu al altor țări din Europa Centrală și de Est, dintre care majoritatea au avut surplusuri. În timp ce deficitul de cont curent este de așteptat să se majoreze la 3,7% din PIB în 2018, rămâne, în mare parte acoperit, de intrările de investiții străine”, mai spune comunicatul Moody’s.
„În același timp, mediul politic volatil al României a împiedicat o continuitate a politicilor, ceea ce a dus la o schimbare semnificativă, în ultimii ani, către o politică macroeconomică și fiscală mai puțin prudentă. Aceste dinamici politice nu au determinat implementarea de reforme structurale. Tensiunile potențiale cu UE în ceea ce privește poziția fiscală și reformele judiciare pot submina credibilitatea politicilor și pot afecta în mod negativ sentimentul investitorilor, sporind sensibilitatea la evenimente externe”, mai spune Moody’s.
Agenția de rating amintește și că Banca Națională a României a început, de anul acesta, să majoreze dobânda-cheie, care în prezent este la 2,5% pe an, după trei majorări de câte 0,25 puncte procentuale, din cauza creșterii accelerate a ratei anuale a inflației care, în 18 luni, a ajuns de la 0% la 5,4%, în iunie, dar se află pe un trend de scădere (4,6%, în iulie).
Etichete: crestere economica, datoria, deficite, mobi, moody, newsmain, rating, riscuri moody
Pericolul de ieșire a unor state din zona euro pare a fi trecut odată cu verdictul Curții Constituționale din Gernmania în favoarea implicării financiare a […]
...
Citeste mai departe »
Modelul creşterii pe baza unor deficite relaxate a fost utilizat pe scară largă în democraţiile occidentale în ultimele decenii, întrucât aduce atât dividende politice ( […]
...
Citeste mai departe »
Cetăţenii europeni nu ar mai considera că Statele Unite sunt garantul securităţii Europei, ci ar prefera consolidarea rolului Uniunii Europene pe plan global, printr-o abordare […]
...
Citeste mai departe »
Aproximativ 467 de miliarde de euro au cheltuit cetățenii europeni, în 2017, pentru călătorii, iar 26% din acest total le-a revenit germanilor, conform Eurostat. În […]
...
Citeste mai departe »
Numărul românilor plecați anul trecut în străinătate pentru o perioadă mai mare de 12 luni a fost de 238.926, mai mic decât cel din 2017, […]
...
Citeste mai departe »
România, Lituania, Letonia, Estonia și Polonia au semnat o declarație comună cu ocazia împlinirii a 80 de ani de la semnarea Pactului Ribbentrop-Molotov, în care […]
...
Citeste mai departe »
Într-o încercare de a-i convinge pe aceia care continuă să nege existenţa protocolului secret al Pactului Ribbentrop-Molotov, guvernul rus a decis să-l publice şi să […]
...
Citeste mai departe »
Opiniile prezentate pe acest site, precum si comentariile la articole cad in responsabilitatea exclusiva a autorilor.
Acestea sunt folosite pentru a imbunatati experienta ta de navigare. Selecteaza scopurile pentru care doresti ca acest website sa stocheze datele tale personale. Continuand navigarea, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor noastre.
Cookie-urile sunt mici fişiere de text ce pot fi utilizate de către site-urile web pentru a face utilizarea lor mai eficientă.
Acest site utilizează diferite tipuri de cookie-uri. Unele cookie-uri sunt plasate de către servicii părţi terţe care apar pe paginile noastre.
Puteți, în orice moment, să modificați sau să vă retrageți acordul din privind modulele cookie de pe website-ul nostru.
Aflați mai multe despre cine suntem, cum ne puteți contacta și cum procesăm datele personale în Politica noastră de confidențialitate.
Nota de informare privind cookie-uri actualizată ultima oară în data de 25.02.2019. GDPRotect.ro