Victor Bratu
Premierului Dăncilă o susține „în continuare necondiţionat” pe Rovana Plumb pentru funcția de comisar european

Citeste mai departe »
De Iulian Soare | 18.6.2013 .
Şase state din Uniunea Europeană au cerut explicaţii Poloniei în legătură cu neplata a miliarde de euro pe care le-ar datora unor firme străine pentru lucrări de construcţii de drumuri realizate în cadrul unui program parţial finanţat de Uniunea Europeană în această ţară, informează Reuters.
Agenţia naţională poloneză a drumurilor susţine că de vină sunt contractanţii, însă disputa riscă să strice reputaţia Varşoviei la Bruxelles, care investeşte sume uriaşe de bani în dezvoltarea infrastructurii rutiere şi feroviare a Poloniei.
Ambasadorii a şase state din Uniunea Europeană – Austria, Franţa, Germania, Irlanda, Olanda şi Portugalia – au semnat o scrisoare adresată vicepremierului şi ministrului economiei polonez Janusz Piechocinski, în care afirmă că banii neplătiţi subliniază probleme fundamentale şi sistemice în modul în care Polonia gestionează proiectele mari de inginerie.
“Acest fenomen pare să fi atins un nivel care indică faptul că sprijinul din partea guvernului polonez ar putea fi util în evitarea unor implicaţii negative pentru imaginea mediului de afaceri din Polonia”, se arată în scrisoare.
Valoarea sumei neplătite pe care o revendică firmele de construcţii de la agenţia de drumuri se ridică la circa 10 miliarde de zloţi (3,15 miliarde de dolari), potrivit documentului, care numeşte suma “neobişnuită şi fără precedent” şi îi cere vicepremierului să investigheze această afacere.
Printre firmele în cauză se numără Strabag şi Alpine Bau din Austria, Bilfinger din Germania, SIAC, SISK şi Roadbridge din Irlanda şi Ferrovial din Spania.
Polonia este implicată într-un program vast, parţial finanţat de UE, de a construi o reţea modernă de autostrăzi pentru a înlocui drumurile înguste şi periculoase rămase din timpul regimului comunist.
Contractanţii susţin că agenţia poloneză de drumuri, GDDKiA, nu i-a plătit pentru unele tronsoane din autostradă, deşi acestea au fost finalizate, şi că agenţia a încasat obligaţiuni depuse de ei drept garanţie că vor termina lucrările.
Conducerea agenţiei susţine, la rândul său, că motivul întârzierii plăţii este faptul că lucrările executate de firme se află sub standardele convenite.