Mariana Bechir
Top-ul discernământului: Creștere spectaculoasă în august a diferenței dintre costurile de împrumut ale României și cele ale altor state UE

Citeste mai departe »
De Marin Pana | 9.12.2011 .
Prezentate drept un succes politic, rezultatele summitului pentru salvarea monedei unice europene sunt neconvingătoare din perspectivă strict economică. S-a convenit numai asupra disciplinării fiscale prin limitarea deficitelor publice şi aplicarea automată a unor măsuri de penalizare a celor care încalcă regulile.
Celelalte două elemente esenţiale ale planului de salvare, întărirea rolului fondului european de stabilizare financiară (EFSF), şi introducerea unor euroobligaţiuni care să confere greutate în negocierile pe pieţele financiare au fost trecute pe plan secund. Suplimentarea cu circa 200 miliarde dolari a contribuţiei europene la FMI este utilă dar destinaţia pe care o vor lua ulterior aceşti bani este neclară.
Opoziţia Regatului Unit a fost decisivă în stabilirea unor reguli comune pentru toate cele 27 de state. Interesele Londrei în privinţa păstrării privilegiilor de care se bucură sectorul financiar au fost hotărâtoare. Totuşi, această poziţie va fi greu de păstrat pe termen lung în interiorul UE, salvarea sectorului privat din bani publici fără întărirea reglementărilor nefiind de conceput.
Dimensiunea sectorului financiar la nivel mondial este de circa 700 trilioane dolari, la un PIB mondial de 65 trilioane dolari, ceea ce spune totul asupra volumului imens de speculaţii care se fac pe o bază economică reală mult mai restrânsă.
Ori, Londra este unul dintre centrele financiare mondiale.
În plus, şi din perspectiva obligativităţii trecerii la euro, se vede acum că păcatul originar al acceptării clauzei de opt-out pentru Marea Britanie şi Danemarca ( plus, ulterior, de facto pentru Suedia) a avut efecte secundare nedorite.
Forţa financiară a UE rămâne redusă, dată fiind dimensiunea relativ mică a bugetului comun, de circa 1% din PIB –ul cumulat. Necesarul unui minim de forţă care să asigure coeziunea şi soliditatea monedei unice a fost evaluată undeva la 6 – 7%. Lucru ce se poate face numai în condiţiile unei armonizări fiscale pronunţate şi a unor realocări ale competenţelor naţionale către centrul Uniunii.
Rolul jucat de Banca Centrală Europeană, prin achiziţiile de obligaţiuni suverane şi amplificarea puterii Fondului de salvare a fost trecut în plan secund.
Germania nu a renunţată la linia ultraortodoxă de a nu prelua centralizat active cu valoare mai scăzută iar efortul bugetar implicat de salvare nu dă bine în preajma apropierii alegerilor în cele două state ale axului de forţă european.
Cât despre eventuala emitere a unor eurobonduri care să amestece performanţele celor şase state încă beneficiare ale ratingului de top AAA cu cele ale membrilor mai puţin bine cotaţi din zona euro ( proporţia ar fi cam de 55% la 45%, deci fezabilă într-o primă analiză), acestea nu a figurat pe agenda efectivă de discuţii.
Una peste alta, reacţia birocratico-politică lentă la crize punctuale a defavorizat şi va defavoriza Eurozona în confruntarea cu alte economii. Foarte sugestiv este faptul că activele BCE au expandat cu doar 50% de la declanşarea crizei, pentru susţinerea economiei. În acelaşi timp, Banca Angliei şi-a mărit activele cu 250% iar Fed-ul american cu 300%, ceea ce a permis o reacţie mult mai fermă pentru ieşirea din impas.
În aceste condiţii, România se va numără printre cele şase state ( alături de Danemarca, Lituania, Letonia, Bulgaria şi Polonia) care se vor “lipi disciplinar” prin acorduri interguvernamentale de cei 17 membri ai Eurozonei.