Trei optiuni pentru euroobligatiuni

De Alexandra Fusoi | 23.11.2011 .

Comisia Europeană a prezentat miercuri trei opţiuni pentru emiterea de „obligaţiuni de stabilitate”, insistând asupra înlocuirii termenului de „euroobligaţiuni” pentru a accentua principalul scop al acestora, cu cel de “obligaţiuni de stabilitate”.

Cele trei variante propuse de Comisie vor face obiectul unei consultări ample, care se va încheia la 8 ianuarie 2012, iar autorităţile de la Bruxelles vor anunţa, pe baza opiniilor primite, etapele următoare.

Documentul oficial prezentat miercuri confirmă informaţiile de presă publicate în ultimele două zile, incluzând prezentarea, condiţiile şi posibilele opţiuni de finanţare a datoriei publice prin euroobligaţiuni.

Potrivit „cărţii verzi” a Comisiei, emiterea obligaţiunilor implică o aprofundare semnificativă a Uniunii Economice şi Monetare şi o modificare substanţială a cadrului acesteia, deoarece emiterea obligaţiunilor necesită o supraveghere mai strictă a statelor membre, pentru asigurarea disciplinei bugetare.

Unele dintre variantele propuse de Comisie necesită modificări ale Tratatelor UE şi, indiferent de timpul necesar pentru implementarea acestora, un acord privind emiterea obligaţiunilor ar avea un impact imediat asupra pieţelor şi, implicit, o scădere a costurilor pentru împrumuturile statelor membre.

Documentul, care nu recomandă vreuna dintre opţiuni, îşi propune să deschidă o dezbatere publică amplă asupra următoarelor etape concrete.

Cele trei variante sunt:

– înlocuirea completă a emisiunilor naţionale cu emisiuni de obligaţiuni de stabilitate, cu garanţii comune şi multiple. „Această abordare pare cea mai ambiţioasă opţiune, deoarece ar înlocui total emisiunile naţionale şi fiecare stat va fi deplin responsabil pentru întreaga emisiune”, afirmă Comisia, recunoscând că ar fi necesare modificări semnificative ale Tratatelor.

  1. – înlocuirea parţială a emisiunilor naţionale, cu garanţii comune şi multiple. Spre deosebire de prima variantă, obligaţiunile de stabilitate ar acoperi numai parţial necesarul de finanţare naţional, iar statele membre ar putea continua să emită obligaţiuni naţionale, însă la un nivel mai scăzut.
  2. – înlocuirea parţială a emisiunilor naţionale, cu garanţii multiple, dar nu şi comune. Această abordare este cea mai limitată dintre cele trei, acoperind numai parţial necesităţile de finanţare ale statelor membre, şi ar avea efecte mai reduse asupra stabilităţii şi integrării. În schimb, această opţiune poate fi aplicată cel mai rapid şi nu necesită modificări ale Tratatelor europene.
  3. Documentul Comisiei consideră că emiterea comună de obligaţiuni de stabilitate poate aduce numeroase beneficii – chiar şi numai un acord pe această temă ar reduce gravitatea actualei crize a datoriilor suverane, sporind credibilitatea statelor membre care se confruntă cu probleme, iar emiterea obligaţiunilor ar asigura rezistenţa sistemului financiar în faţa unor viitoare şocuri, ar reduce vulnerabilitatea băncilorîn faţa deterioriării ratingurilor de creditare ale statelor membre, iar alţi investitori instituţionali (de tipul companiilor de asigurări de viaţă sau fonduri de pensii) ar avea de câştigat.

Documentul afirmă că obligaţiunile ar spori şi eficienţa politicilor monetare în zona euro şi ar avea efecte benefice pentru întregul sistem financiar, dar ar facilita şi investiţiile de portofoliu în euro.

Pe de altă parte, Comisia recunoaşte că introducerea acestora implică provocări importante şi o serie de probleme de ordin tehnic. „Orice tip de obligaţiune de stabilitate trebuie însoţit de o supraveghere fiscală substanţial extinsă şi de coordonarea politicilor”, precizează documentul, adăugând că, deşi obligaţiunile nu vor transfera suveranitatea statelor către piaţa de capital, implică un pas în direcţia unei suveranităţi fiscale comune între statele din zona euro, iar acesta vor necesita dezbateri ample între ţările membre.

De asemenea, obligaţiunile trebuie să fie gândite în aşa fel încât să fie considerate drept investiţii sigure şi trebuie să fie compatibile cu Tratatul UE.

Documentul va face obiectul unei ample consultări, care se va încheia la 8 ianuarie 2012, iar pe baza opiniilor primite, Comisia îşi va anunţa punctul de vedere privind paşii următori adecvaţi.

Citeşte şi:

Comisia Europeană propune pasul care să ne scoată din impas: guvernanţă dură pentru emiterea de euroobligaţiuni

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Premierului Dăncilă o susține „în continuare necondiţionat” pe Rovana Plumb pentru funcția de comisar european

Premierul Viorica Dăncilă o susține în continuare,  necondiționat, pe Rovana Plumb, pe care a propus-o pentru un post de comisar european din partea României. „Tot […] ... 
Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Infringement pe gaze: Comisia Europeană păsuiește România. Piața va fi liberalizată până la 1 aprilie 2021

Comisia Europeană a acordat României o amânare până la finele anului pentru conformarea la legislaţia din sectorul gazelor, după ce autorităţile române au propus un […] ... 
Citeste mai departe »

Iulian Soare

Casa Albă ia în considerarea delistarea companiilor chineze de la bursele americane

Administrația Trump ia în considerare măsura extremă  a delistării companiilor chineze de la bursele americane, potrivit unor surse citate de Reuters. Decizia ar duce escaladarea  […] ... 
Citeste mai departe »

Alexandra Pele

Studiu ECFR: Europenii, SUA și garanția securității. Opiniile din România

Cetăţenii europeni nu ar mai considera că Statele Unite sunt garantul securităţii Europei, ci ar prefera consolidarea rolului Uniunii Europene pe plan global, printr-o abordare […] ... 
Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Marea Britanie / Peste 180.000 de români și-au depus actele pentru statutul post-Brexit

Aproape jumătate dintre românii înregistraţi în Marea Britanie şi-au depus documentele pentru obţinerea statutului pre-settled, a declarat Adina Bădescu, şef birou Brexit din cadrul Ministerului […] ... 
Citeste mai departe »

Planul BCE de susținerea a țărilor din zona euro a demarat: îl însoțesc îngrijorările

Pericolul de ieșire a unor state din zona euro pare a fi trecut odată cu verdictul Curții Constituționale din Gernmania în favoarea implicării financiare a […] ... 
Citeste mai departe »

Dilema zilei: Redresare prin austeritate sau creştere prin relaxarea deficitelor?

Modelul creşterii pe baza unor deficite relaxate a fost utilizat pe scară largă în democraţiile occidentale în ultimele decenii, întrucât aduce atât dividende politice ( […] ... 
Citeste mai departe »

societate

Studiu ECFR: Europenii, SUA și garanția securității. Opiniile din România

Cetăţenii europeni nu ar mai considera că Statele Unite sunt garantul securităţii Europei, ci ar prefera consolidarea rolului Uniunii Europene pe plan global, printr-o abordare […] ... 
Citeste mai departe »

Vacanțele europenilor / Românii, cea mai mică pondere a concediilor în străinătate, cele mai mici cheltuieli medii per călătorie

Aproximativ 467 de miliarde de euro au cheltuit cetățenii europeni, în 2017, pentru călătorii, iar 26% din acest total le-a revenit germanilor, conform Eurostat. În […] ... 
Citeste mai departe »

Oficial, numărul românilor emigrați anul trecut, mai mic decât cel din 2017. Rectificările vor răsturna situația

Numărul românilor plecați anul trecut în străinătate pentru o perioadă mai mare de 12 luni a fost de 238.926, mai mic decât cel din 2017, […] ... 
Citeste mai departe »

România, Polonia și statele baltice – o dură declarație comună, la 80 de ani după Pactul Ribbentrop-Molotov

România, Lituania, Letonia, Estonia și Polonia au semnat o declarație comună cu ocazia împlinirii a 80 de ani de la semnarea Pactului Ribbentrop-Molotov, în care […] ... 
Citeste mai departe »

Protocolul secret al Pactului Ribbentrop-Molotov a fost publicat de Moscova la 80 de ani de la semnare

Într-o încercare de a-i convinge pe aceia care continuă să nege existenţa protocolului secret al Pactului Ribbentrop-Molotov, guvernul rus a decis să-l publice şi să […] ... 
Citeste mai departe »